Moet Zwijndrecht leren leven op maat van het fijnstof?
"We moeten inderdaad proberen, als er echt gevaar is, de bevolking iets aan te bieden om fijn stof is uit de luchtwegen te houden.", aldus het raadslid.
Burgemeester Minnebo vond dat Zwijndrecht vooral in het nieuws komt omdat in de gemeente meetstalen worden genomen. "Zet het meetstation in Melsele, dan zal het daar vuilst zijn." Er mag voor Zwijndrecht nooit uit het oog verloren worden dat er twee autowegen, de N70 en een spoorlijn, waarover diesellocomotieven rijden, aanwezig zijn. Met dat alles zullen er wel altijd piekmomenten zijn. De burgemeester had de waarden van het fijn stof nu nagekeken en stelde dat de waarden van de meetpunten Antwerpen L.O., Zwijndrecht, Evergem en Roeselare toch worden bepaald door het feit dat de concentratie fijn stof wordt bepaald door de as Rotterdam - Antwerpen - Gent waar vervuilende bedrijven zijn. "De lokale overheid kan dat dus niet oplossen.", besloot Minnebo.
Schepen Vermeulen vond dat Zwijndrecht moet leven naar het gevaar van het stof. De gemeentelijke website zou de metingen van de Vlaamse Milieumaatschappij die constant de luchtkwaliteit meet en ook aankondigt hoe de evolutie is. Dat kinderen op de piekdagen moeten beschermd worden staat buiten kijf maar in Zwijndrecht zijn er verschillen naargelang de plaats waar men zich bevindt. In de Laarstraat, nabij de E17, langs de spoorlijn waar heel wat auto’s aan de overweg moeten wachten, is het meer dan elders.
Gemeenteraadslid Walter De Wulf (VLD) was ook van mening dat het erg plaatselijk is en dat de Laarstraat, waar het meetpunt is, vooral in de voormiddag hoog scoort vond hij een gevolg van de urenlange files aan de Kennedytunnel. Stofmaskers opzetten vond hij niet nodig maar wou wel de Laarstraat laten vermijden en iedereen de Statiestraat insturen tot de fijnstof-piek verdwenen is. Burgemeester Minnebo gaf toe dat het een oplossing zou kunnen zijn om de straat af te sluiten van 7 tot 10u maar in dat geval wordt de Tassijnsstraat genomen, een eind verder. Bovendien is er ook een school in de Laarstraat en als je daar de straat afsluit, dan verwacht Minnebo ook dat de andere scholen ook wel zullen vragen om hun omgeving te vrijwaren van autoverkeer. Straten afsluiten om het fijn stof uit het lichaam te houden, het is ver gekomen. En sluit de straten maar af, wat moet er dan met het verkeer gebeuren om alles weg te krijgen?
Raadslid De Wulf had daarbij een bijzonder grondig voorstel: zorgen dat het verkeer niet meer van de autostrade kan om Zwijndrecht binnen te rijden! Raadslid Frans De Gendt vond het afsluiten van de Laarstraat geen goed idee want dan wordt het probleem gewoon verlegd. Hij bleef tenslotte toch voorstander van het invoeren van stofmaskers.
Hoe dan ook, in Zwijndrecht is er zeker iets aan de hand met het fijn stof in de lucht. Zo bleek bijvoorbeeld uit de metingen van de VMM op 29 februari dat Zwijndrecht met 62 microgram de hoogste waarde bezat van alle meetpunten. Ook op 28 februari was dat het cijfer maar toen hadden Berendrecht en Ruisbroek zelfs 64 microgram! Allemaal waarden zonder gevaar natuurlijk. Dat het bijzonder fel schommelt blijkt uit de meting van 1 maart, daags na die 62 microgram, toen er in Zwijndrecht slechts 24 microgram per m³ aanwezig was. (Rolf Duchamps)