Protocol aanleg fietspad Beatrijslaan - Krijgsbaan goedgekeurd

ZWIJNDRECHT/BURCHT. Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel of het begrip BAM, wenst een fietspad aan te leggen vanaf Antwerpen Linkeroever tot aan de N419 Krijgsbaan. Ze gaven het de naam van fietspad 'Beatrijslaan-Burcht'. Een mooi en vooral veilig initiatief en voor de gemeente ook leuk om horen dat BAM   volledig zal instaan voor de realisatie en de betaling van dit fietspad.  Er is totaalbudget van 12,4 miljoen euro ter beschikking.

Voor de gemeente betekent dit dat er een fietspad aangelegd wordt vanaf de Koningin Astridlaan tot aan de Krijgsbaan. Dit fietspad zal zoveel mogelijk langsheen de Schelde lopen en dat is nu al mogelijk tot aan de Oeverkant.  Maar dan begint het om  van aan het kruispunt Oeverkant (over de kazerne) - Heirbaan naar de Krijgsbaan te fietsen. Vanaf hier valt het bovenlokaal functioneel fietspadennetwerk (BFF) samen met het fietspad langsheen de Heirbaan-Kruibeeksesteenweg en dat maakt eveneens integraal deel uit van het BFF.

Voor de aanleg van fietspaden die deel uitmaken van het BFF en die aangelegd worden in overeenstemming met de bepalingen van het fietsvademecum; wordt een subsidie gegeven van 80% van de kostprijs toegekend of 40% van het gewest en 40% van de provincie. De gemeente dient deze subsidie aan te vragen en het werk te prefinancieren. BAM zal de overige 20% rechtstreeks betalen.

BAM wil hiervoor een samenwerkingsovereenkomst afsluiten. Die gaat over verschillende categorieën, afhankelijk van de situatie van de vereiste gronden. De werken v oor de gemeente gaan over  het deel van het fietspad dat fysiek samenvalt met de wegen- en rioleringswerken Heirbaan-Kruibeeksesteenweg, dus vanaf het kruispunt Heirbaan/Oeverkant tot aan de N419 Krijgsbaan. Die grote werken moeten weldra ook een aanvang nemen.
De werken van de projectontwikkelaars gaan over het deel van het fietspad waarvan BAM niet de trekkersrol speelt omdat het deel uitmaakt van een projectontwikkeling. Men verwacht dat twee wegvakken deel zullen uitmaken van een projectontwikkeling namelijk het deel 'Brocap' (een ontwikkeling langs de Schelde aan de gronden van het vroegere petroleumdepot van Coppens) en het deel 'Scheepswerf'.

Een ander deel zijn dan de werken van BAM zelf welke deze zijn die niet tot de werken van de gemeente behoren, dus alle resterende werken.
Voor dat alles zijn er al afspraken gemaakt. Zo zal BAM instaan voor de kosten van voorbereiding, studie en uitvoering van de werken BAM. De gemeente staat in voor de kosten van voorbereiding, studie en uitvoering van de werken voor de gemeente die zal optreden o als bouwheer en projectleider voor alle fasen en onderdelen van het project. BAM financiert de subsidieerbare werken en kosten verminderd met de andere subsidies.
De gemeente legt de aanleg van een fietspad op als last aan projectontwikkelaars op het tracé.Voor zover grondverwervingen nodig zijn voor de werken zal BAM daar volledig voor instaan. De gemeente zorgt voor het indienen van subsidieaanvragen bij de terzake subsidiërende overheden met het Vlaams Gewest, en de  Provincie Antwerpen). BAM zal de nodige documenten aanleveren ter opmaak van de aanvraagdossiers; de gemeente prefinanciert de subsidieerbare werken BAM.

Hoe ver staat het?

Het fietspad Beatrijslaan-Burcht zit nog in de voorbereidende fase behalve het deel Kruibeeksesteenweg. Dit maakt deel uit van de gemeentelijke opdracht rioleringswerken Heirbaan - Kruibeeksesteenweg. Zoals reeds gesteld zal BAM dit deel van het fietspad volledig betalen, zowel
wat betreft de studiekosten, veiligheidscoördinatie, onteigeningen en de aanleg.

In het wegen- en rioleringswerk werd de aanleg van het fietspad voorzien. Zoals dit nu ingetekend is, komt dit niet in aanmerking voor subsidie omdat het huidige plan niet in overeenstemming is met de bepalingen van het fietsvademecum. Dit was een noodgedwongen keuze ingegeven door de beperkte wegbreedte aan de Heirbaan. BAM kon zich hiermee echter niet verzoenen en heeft een oplossing gezocht om de wegbreedte uit te breiden. Dit is voor een groot deel gelukt, vanaf het kruispunt Kruibeeksesteenweg / Oeverkant zal het fietspad vrijliggend aangelegd worden. Het ministerie van Landsverdediging, er bij betrokken omdat het voorbij de kazerne loopt, gaat ermee akkoord dat er een grondstrook onteigend wordt voor de aanleg van een veilig fietspad, dat van de weg gescheiden is door een grondstrook. Die strook van het Ministerie van landsverdediging wordt onteigend. De onteigening wordt volledig uitgevoerd en betaald door BAM.

De kost van de aanleg van het fietspad wordt principieel gedragen door BAM voor de volledige 100%. Het komt wel in in aanmerking voor subsidie uit het Bovenlokaal Functioneel Fietspadennetwerk. Deze subsidie moet wel door het gemeentebestuur aangevraagd en geprefinancierd worden.
De aanleg van dit deel van het fietspad werd opgenomen in het lastenboek voor de wegen- en rioleringswerken en de wijziging zal gebeuren via een verrekening. De gemeenteraad keurden het procol aangaande die fietspad goed.(Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

LINKEROEVER. Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel vreest dat lokale actiecomités uit het oog verliezen dat het verbieden van vrachtwagens in de Kennedytunnel cruciaal is voor de veiligheid....

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER. BAM is ervan overtuigd dat een nieuw verkeersconcept dat in voorbereiding is het lokale verkeer op Linkeroever en in Zwijndrecht zal verbeteren. Om dat duidelijk te stellen...

ZWIJNDRECHT. Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel BAM heeft de inhoud van de brief van het gemeentebestuur van Zwijndrecht en het Actiecomité 'Leefbaar en Mobiel Zwijndrecht' naar...

LINKEROEVER/ZWIJNDRECHT/ANTWERPEN. Dinsdagnamiddag 8 juli heeft de algemene vergadering van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) officieel de heren Karel Vinck, Toon Colpaert en Wouter De...

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER. Er mag geen vertraging kompen op de voorbereidingen van de aanleg van de Oosterweelverbinding. Dat vindt BAM en deelt meteen mee dat men nog altijd op koers zit. BAM heeft...

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER/ANTWERPEN. De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) schaart zich achter de beslissing van de Vlaamse Regering om een onafhankelijke evaluatie op te starten over de...