Luc Maes neemt het op voor laagdrempelige ‘zachte mobiliteit’op de fiets
BEVEREN. Provincieraadslid Luc Maes uit Beveren heeft vorige week in de provincieraad een agendapunt ingediend om een laagdrempelige en geautomatiseerde gebruiksinfrastructuur voor fietsen uit te bouwen in gans de provincie. Voor hem is het eenvoudigweg een nieuw, simpel en handig vervoersysteem dat het mogelijk maakt 24 uur per dag, 7 dagen op zeven een fiets te huren en hem weer op een andere plek in de dezelfde stad in te leveren. "Je hebt zo alle vrijheid om te gaan en staan waar je wil zonder je zorgen te maken over je fiets terwijl je ergens binnen stapt. Ook je laatste bus of tram kan je niet meer missen", verduidelijkt Luc Maes die ook schepen is in Beveren, "Meer en meer steden in onze ruime omgeving hebben de laatste jaren een toegankelijk systeem uitgewerkt voor een geautomatiseerd systeem om fietsen binnen een stad even te gebruiken en op een andere plaats terug in te leveren."
Brussel heeft sinds enkele jaren het 'Villo'-initiatief maar in Frankrijk zijn er ook reeds heel wat kleinere steden met een gelijkaardige fietsverhuur. In sommige steden heeft men een abonnement nodig maar in anderen kan men zelfs met de creditkaart een fiets gebruiken. Mede dankzij het enorme succes kunnen de prijzen heel lag gehouden worden. Alleen een beetje spijtig dat iedere stad zijn eigen systeem heeft.
Er zijn in Brussel een 180 Villo! stations. Om de 450 meter vindt men een station of met andere woorden altijd eentje dichtbij. Om een abonnement te nemen voor 1 dag of 7 dagen, gaat men naar een van de onthaal- en abonnementsstations, die van een kaartlezer voorzien zijn. Op het scherm komen dan instructies en als men die volgt komt men tot een ticket dat voor voor 1 dag 1,50 euro kost en een ticket voor 7 dagen 7 euro.
In tegenstelling met de "Villo" fietsen in Brussel hebben de meeste Franse steden fietsen zonder ketting. Er is een vaste, gesloten overbrenging tussen trappers en achterwiel zodat een bevuilde broek door de ketting tot het verleden behoord. Alle mogelijke kettingproblemen zijn zo trouwens van de baan zodat deze stadsfietsen heel "gebruikszeker" zijn.
Luc Maes: "Bij mijn weten is er nog geen enkel Oost-Vlaamse stad die een dergelijke "gebruikersdienst" voor fietsen kan aanbieden. Er zijn vandaag uiteraard wel al een aantal kleinschalige niet geautomatiseerde "fietsverhuur" diensten in stations of toeristische diensten. Ook de universiteit van Gent verhuurt fietsen maar dit is op jaarbasis."
De vraag is of Oost-Vlaanderen er geen provinciaal initiatief van kan maken en een basisstandaard aanbieden aan de Oost-Vlaamse steden en gemeenten. Het heeft volgens Luc Maes enkele belangrijke troeven . Zo somt hij op: het past perfect in 'Oost-Vlaanderen fietsprovincie', het provinciale logo zou veel zichtbaarder worden in het straatbeeld als er overal mensen met een Oost-Vlaamse fiets rondrijden.
Men heeft één systeem zodat men met een fiets ‘s morgens naar een andere gemeente of stad kan rijden, de fiets inleveren tijdens de dag en ‘s avonds terug naar huis fietsen. Ondertussen is de fiets beschikbaar voor andere gebruikers en is er geen vrees meer voor diefstal omdat de fiets terug ingeleverd is.
Ook kleinere steden en gemeenten kunnen veel gemakkelijker mee participeren.
Bedrijven kunnen een abonnement aanbieden aan hun personeel als aanvulling op het openbaar vervoer of voor korte dienstverplaatsingen.
Het aantal fietsstallingen aan bijvoorbeeld stations, kan verminderen omdat pendelaars niet meer met hun eigen fiets moeten komen. In een verhuursysteem zijn deze fietsen dan weer een heel weekend en alle vakanties beschikbaar voor toeristen.
Een vouwfiets meenemen op trein of bus is niet meer nodig waardoor meer plaats vrijkomt voor andere reizigers. Momenteel geeft een vouwfiets nog niet echt een probleem maar bij verdere groei van deze fietsjes op onze drukke treinen zal dit niet altijd gemakkelijk blijven.
De bevoegde gedeputeerde, Peter Hertog, was alvast gewonnen voor het idee. Hij vond het trouwens een prima instrument als regiomarketing voor Oost-Vlaanderen omdat ze hiermee de eerste zouden zijn. Peter Hertog ging het voorstel voorleggen aan een Oost-Vlaamse adviesraad voor (zachte) mobiliteit. (Rolf Duchamps)