Eerst mobiliteit Waasland dan Oosterweelverbinding
SINT-NIKLAAS. Interwaas toont zich tevreden met de beslissing van de Vlaamse overheid om de Antwerpse ring te sluiten met een tunnel. Volgens Interwaas kan met de derde Scheldekruising de mobiliteitsproblemen in het Waasland worden aangepakt. Al is duidelijk dat de Oosterweelverbinding alleen de files niet zal oplossen en dus pleiten Interwaas en de Wase burgemeesters dat eerst de mobiliteitsproblematiek in het Waasland worden aangepakt. "Anders heeft de extra scheldeverbinding geen zin."
In 2005 zocht Vectris in de studie 'Mobiliteit over de Weg in het Waasland' naar oplossingen om het dreigend verkeersinfarct in de regio te voorkomen en wat er kan gedaan worden om de mobiliteit en leefbaarheid te verbeteren. Uit die mobiliteitsstudie bleek een sluiting van de ring rond Antwerpen ten Noorden van de stad noodzakelijk om de mobiliteitsproblemen in het Waasland aan te pakken. Dezelfde studie geeft aan dat de aanleg van parallelwegen langs de E17 en E34 en een noordelijke verbinding tussen de gewestweg N70 tussen het bedrijventerrein Doornpark in Beveren en de Waaslandhaven eveneens nodig zijn om de mobiliteit en dus ook de leefbaarheid in het Waasland te verbeteren. De voorstellen uit de genoemde studie zijn ook opgenomen in het Masterplan 2020 dat de mobiliteit in en rond Antwerpen aanpakt.
Interwaas dringt er bij de Vlaamse regering op aan om snel werk te maken van de Wase voorstellen, voordat de werken aan de Oosterweelverbinding beginnen. "Want", zegt Interwaas, "zonder vlotte doorstroming in het Waasland heeft een extra Scheldeverbinding geen enkele zin en dreigt een verkeersinfarct. De kostprijs van de werken bedraagt bovendien slechts een fractie van de kostprijs van de Oosterweelverbinding." (mb)