Beslissing Oosterweelverbinding niet overal in dank afgenomen
REGIO. De keuze van Vlaamse regering voor een peperdure tunnel onder de R11 om de Antwerpse ring rond te maken, zorgt voor uiteenlopende reacties. De Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is blij dat de Vlaamse overheid eindelijk een ei heeft gelegd maar maakt zich ook zorgen over de financiering van het project. Volgens W-eb volhardt de Vlaamse overheid in de boosheid en blijft voorstander van een tolvrije Liefkenshoektunnel.
Door te kiezen voor een tunnel is ook de ontwikkeling van de Antwerpse luchthaven veiliggesteld, stelt VOKA, de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Die luchthaven is belangrijk voor de economische aantrekkingskracht van de stad. Volgens VOKA zorgt die luchthaven voor 2600 jobs in de regio.
Vanmorgen reageerde de Kamer van Koophandel nog ongerust over de financiering van de peperdure tunnel. "Graag zouden wij van het Antwerps college vernemen hoe zij de gevraagde middelen zal ophoesten. Wij vrezen dat dit ofwel gaat dit leiden naar belastingsverhogingen voor bedrijven en/of burgers, ofwel ten laste zal zijn van dochterbedrijven zoals het Havenbedrijf welke momenteel de nodige commerciële strategie aan het ontwikkelen om de huidige moordende concurrentieslag het hoofd te kunnen bieden. Wij uiten dan ook onze bekommernis over impact van de beslissing op de competitiviteit van de haven en vragen waarborgen dat de nodige middelen niet aangerekend worden aan de ondernemingen", aldus Luc Luwel, directeur-generaal van Voka-KvK Antwerpen-Waasland.
Al lijken de violen ondertussen reeds gestemd. "Wij vragen de Vlaamse regering deze werken nu zo snel mogelijk van start te laten gaan waardoor de ontwikkeling van de luchthaven wordt veilig gesteld en Antwerpen haar rol als economische draaischijf ten volle kan exploiteren.", vervolgt Luwel.
Paul Schietekat van W-eb reageert teleurgesteld omdat een tracé met een tolvrije Liefkenshoektunnel niet is onderzocht. "Veel politici en studiebureaus hebben geen notie van de werkelijke problemen van de verkeersknoop in Antwerpen.", klinkt het. "Zo verwijst iedereen naar de noodzaak om een derde Scheldekruising te creëren, terwijl W-eb wijst op het bestaan van de huidige drie scheldekruisingen: de Kennedytunnel, de Waaslandtunnel en de Liefkenshoektunnel. Het wordt tijd om een publiek debat te openen door de Waaslandtunnel niet langer in de doofpot te steken. Deze sluipweg is razend populair bij mensen die de Liefkenshoektunnel willen omzeilen omwille van de tolheffing."
Schietekat heeft al aangekondigd dat W-eb haar acties zonder meer verderzet en blijft pleiten voor een (tijdelijke) tolvrije Liefkenshoek tunnel en verwijst naar de succesformule tijdens de werken aan de R1, tijdens de zomermaanden van 2004 en 2005. Toen vedubbelde het aantal voertuigen dat de Liefkenshoektunnel gebruikte. Een proefproject zou volgens W-eb moeten uitwijzen of dit ook kan met een bereikbare R1. "We mogen niet uit het oog verliezen dat anderen onze stelling ook ondersteunen. Febetra, SAV, Voka, VAB maar er is ook nog de vergeten studie van de KUL-professoren. Zelfs het Vlaams Verkeerscentrum ondersteund ons idee, met enkele minieme bedenkingen. Waarom Kris Peeters de Vlaamse Economie tot de realisatie van de Oosterweel wil hypothekeren, is voor ons werkelijk onbegrijpelijk. Het plebs van buiten Antwerpen zal het geweten hebben.", besluit Schietekat. (mb)