Fietsers geraken het noorden kwijt in Rupelmonde

BAZEL/RUPELMONDE. Burgemeester Denert heeft zijn trukendoos weer bovengehaald om het in de straten veiliger te maken. En gelijk heeft hij want koning auto blijft regeren en is uiteraard sterker dan weggebruikers die zich per fiets of bromfiets verplaatsen. Maar nu heeft ie in de Rupelmondestraat en de Temsestraat toch wel iets te creatief aan zijn veiligheidsplannen gewerkt. De straten werden voorzien van witte lijnen om aan te duiden waar er een suggestiestrook, links en rechts, was. Met groen-witte paaltjes werden hier en daar versmallingen aangebracht in een straat die door de suggestiestroken al zo smal was geworden. Tot slot spoot Interwaas elke twintig meter fietsen op het wegdek. Hoe dat moest, werd door de gemeentelijke diensten uitgemeten. De Rupelmondestraat is nu versierd met 101 op de weg geschilderde fietsen en in de Temsestraat staan er een 60-tal.

De meningen zijn verdeeld maar de meeste mensen vinden het niks. Fietsers weten niet meer waar ze moeten fietsen in Kruibeke. Schepen van Mobiliteit André Lardon ging er helmaal mee akkoord dat er in de Temse- en Rupelmondestraat gezocht werd naar een betere bescherming van fietsers in het verkeer. "Het aanbrengen van fietssuggestiestroken leek ons een stap in de goede richting. Ze kwamen er maar daar waar die zowat overal in het rood worden geschilderd gebeurde het in Bazel en Rupelmonde in witte kleur.", klinkt het.
Schepen Lardon vindt dat door de herinrichting van beide straten de fietsers zich er in een gevaarlijke rol gedwongen voelen. Er heerst vooral verwarring. Dat op de fietssuggestiestroken een gepaste aanduiding zou worden aangebracht die aanduidt dat deze bij voorrang voorbehouden zijn aan fietsers is logisch. "Maar dat er nu op de fel versmalde middenstrook van de rijweg aanduidingen werden aangebracht, die kunnen suggereren dat de fietsers daar zouden/mogen fietsen, is een brug te ver en zorgt voor grote verwarring, waardoor ongevallen niet uitgesloten zijn. Fietsers weten niet meer waar ze best rijden: op de fietsersstrook of midden op de baan.", aldus Lardon.

Wat begon als een persoonlijk initiatief, om als veiligheidsstunt bij het begin van het schooljaar uitgespeeld te worden gebeurde zonder overleg en beslissing op basis van een ontwerp, eindigt op de eerste dag van het schooljaar al in de grootste chaos waarin elke fietser, en zeker de oudere fietser, zich ongelooflijk onveilig voelt. Dat is de vaststelling.
Lardon: "Automobilisten die rondrijden met een fluovestje zullen daar niets aan verhelpen." Hij vraagt dan ook dat de fietseraanduiding op de middenstrook terug te niet gedaan wordt. Weg dus met de witte schilderingen. (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

SINT-NIKLAAS. Senioren kunnen tot half vijf vanmiddag terecht in de stadszalen van Sint-Niklaas voor verkeersveiligheidsbeurs. De beurs geeft een overzicht van tendensen, cursussen, technische...

ZWIJNDRECHT/BURCHT. Net als alle jaren zal de politie zich ook nu weer volkomen inzetten om de kinderen op een veilige manier de school te bereiken maar ook om weer veilig thuis te komen. De vorige...

REGIO. Maar liefst 700.000 boetes voor 'overdreven' snelheid werden er vorig jaar uitgeschreven. Dat zijn er 160.000 meer dan in 2008.  Een belangrijk percentage ervan is het gevolg van een totaal...

REGIO. Voor de derde maal al organiseert de boeken- en multimediaspecialist ECI België zijn "Boekbarometer", een periodieke peiling naar de boekenconsumptie en het leesgedrag van de Vlaming. In de...

De echtenoot van de verongelukte dame legt een bloem neer.MELSELE. Zaterdagmiddag werd in de Schoolstraat een optocht gehouden door vooral fietsers naar de plaats waar veertien dagen geleden mevrouw...

Barbara Pas en Karim Van OvermeireREGIO. Vlaams Belang voerde in het kader van het project 'Op de bres voor Oost-Vlaanderen' actie rond verkeersveiligheid in Oost-Vlaanderen. De partij wil...