Fijn stof blijft probleem

"Ook de ultra fijn stofwaarden in de Waaslandhaven zijn vrij hoog. Het zal dus in Beveren niet beter zijn.", vreest Luc Maes, Schepen van leefmilieu en energiebeleid in Beveren.
Maes twijfelt ook aan de maatregel om het plaatsen van een roetfilter te subsidiëren omdat de filter te weinig fijn stof tegenhouden en de fijnste roetdeeltjes helemaal niet worden tegengehouden. En het zijn die fijnste deeltjes die de meeste schade aanrichten in het menselijk lichaam dat ze via longblaasjes en het bloed binnendringen.
"De enige oplossing is", zegt Maes, "dat we in Vlaanderen terug veel minder met dieselwagens gaan rijden. Een benzinewagen stoot slechts 2% van het fijn stof uit van een dieselwagen." Probleem is dat bezine duurder is dan diesel. Volgens Luc Maes zou ons land het voorbeeld van landen als Zwitserland, Zweden en Oostenrijk. Daar is benzine 10% goedkoper dan diesel. LPG is ook milieuvriendelijker maar de extra taksen maken het duurder. Maes is daar kort over: "Het minst vervuilende voertuig moet gewoon het goedkoopste worden."
Maes heeft ook weinig begrip voor de subsidie die de overheid geeft voor kleine roetuitstotende dieselwagens. "Want", zegt ie, “"iet alleen de CO² uitstoot is een zwaar milieuprobleem." Zelf droomt de Beverse schepen van hybride vrachtwagens op de Belgische autosnelwegen, gevoed door groene elektriciteit. "Die groene energie kan in de Waaslandhaven geprocudeerd worden in een ‘new energy valley’", sluit Maes af. (mb)