"Lange tunnels blijven duurder en financieel niet haalbaar"
ANTWERPEN. StRaten-Generaal wil de ARUP/SUM-studie laten herberekenen maar dat haal niets uit volgens de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). StRaten-Generaal vroeg de herberekening omdat ARUP/SUM hun de kosten voor hun tracé te hoog heeft ingeschat en die van het BAM-tracé te laag. Het is verschil is niet min: volgens de ARUP/SUM-studie kost het tracé van StRaten-Generaal tot 500 miljoen euro meer dan het BAM-tracé, een bedrag dat enkel kan betaald worden mits de invoering van tolheffing op de Kennedytunnel. En dat is voor de Vlaamse Regering geen optie.
BAM gaat frontaal in de tegenaanval door te stellen dat de kosten voor haar tracé een stuk lager liggen dat de berekening in de ARUP/SUM-studie en dat het StRaten-Generaal tracé een stuk duurder is dan de eigen inschatting van StRaten-Generaal en zelfs dan de inschatting van ARUP/SUM. "Met het aannemersconsortium Noriant is BAM overeengekomen dat de Oosterweelverbinding zal worden gerealiseerd voor minder dan 2,2 miljard. Dit bedrag is ruim 400 miljoen goedkoper dan de raming van ARUP/SUM.", klinkt het bij de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel. "Bovendien", zegt men bij BAM, "trekt StRaten-Generaal van het eigen alternatief een aantal kosten af die voor elk van de tracés gelden, zoals de aanleg van de Stedelijke Ringweg en de hiermee samenhangende kosten aan de Singel Noord en het Lobroekdok."
De Beheersmaatschappij is dan ook overtuigd van het eigen gelijk dat hun tracé de enige haalbare is en verwijt de StRaten-Generaal om voor onverantwoorde vertraging en verwarring te zorgen. Ook maakte BAM bekend na Pasen een bouwaanvraag in te dienen. (mb)