ABLLO vzw en Fietsersbond willen betere infrastructuur voor fietsers
Het zogenaamde fietsvriendelijke beleid van de stad Sint-Niklaas blijkt op heel wat verzet te stuiten.
Onder andere de infrastructuurwerken aan de Antwerpsesteenweg vertonen een aantal opmerkelijke mankementen. Dat stelt ABLLO vzw en de Fietsersbond van de regio Sint-Niklaas vast.
Door noodzakelijke rioleringswerken moest de Antwerpse Steenweg volledig worden opgebroken en was er de kans om het geheel in een nieuw jasje te steken. Het oude profiel was versleten (overal waren putten en plassen). In het bijzonder de fietsers waren zeer nieuwsgierig naar het nieuwe uitzicht.
Vroeger was het hobbelige fietspad 1,50 m breed en zij hoopten op een verbetering. Van zodra de eerste nieuwe lijnen en straatdelen te bespeuren waren, wist iedere fietser dat het grondig verkeerd zat. Te smal, met onnodige hoogteverschillen, te haakse bochten, te dicht tegen de geparkeerde auto’s,... ook het voetpad werd te krap bemeten en staat plaatselijk vol obstakels. De straat is van gevel tot gevel een zeer brede verharde vlakte geworden.
Een eenvoudige vergelijking leert dat de auto wint:
Profiel vroeger: voetpaden 1.80m ; fietspaden 1.50m de rest voor de auto (aan één zijde parkeren)
Profiel nu: voetpaden 1.50m ; fietspaden 1.30m de rest voor de auto (aan 2 zijden parkeren)
De 'fietsvriendelijke' stad heeft het aantal parkeerplaatsen verdubbeld ten koste van ruimte voor voetgangers en fietsers!
Tony De Wilde