Verkeers- en parkeeroverlast in Industrieterreinen E17 Lokeren
LOKEREN. In overleg met de gemeente Zele is besloten om een tonnageverbod boven 3,5 ton in de Heikantstraat in te voeren. Door de voortdurende uitbreiding van het industriegebied E17/2&3 passeren daar per dag ongeveer 1500 à 2000 voertuigen, aantal wat nog zal toenemen.
In de gemeente Zele vertonen enkele straten buitengewone slijtage door het zwaar verkeer.
Door het invoeren van een tonnageverbod wordt het aantal zware voertuigen dat via de Heikantstraat passeert tot een minimum beperkt, nl. enkel nog plaatselijk verkeer.
Tijdens de gemeenteraad van 8 september vroeg raadslid Fierens (SPA-SPIRIT), bijgetreden door raadslid Marginet (Vlaams Belang), of men met dergelijke beperking niet beter gewacht had tot de geplande rotonde op de N47 aangelegd is. Hij wees erop dat oversteken aan het huidige kruispunt N47-Oosteindestraat nu reeds erg gevaarlijk is. Het verkeer, wat nu de doorgang via Heikantstraat ontzegd wordt, gaat de problemen aan het kruispunt N47 nog verergeren.
Schepen Mels (Open VLD) had weliswaar begrip voor de opmerkingen, maar zegde dat voor de minst slechte oplossing gekozen is. Ook het streven naar goede buurmanschap met de gemeente Zele speelde daarbij een rol.
Parkeerverbod
Tijdens dezelfde gemeenteraadszitting werd een parkeerverbod ingevoerd in delen van een aantal straten in Industieterrein E17/1, nl. de Dijkstraat, Oeverstraat, Zoomstraat. Daarnaast komt er in de Zoomstraat ook éénrichtingsverkeer.
Dit betreft het gebied waar o.a. Delhaize, Meubelen Heylen en Tank Cleaning gevestigd zijn.
Het probleem ontstond vooral door de talrijke vrachtwagens die langs deze straten geparkeerd staan. Gevolg is dat plaatselijke bedrijven moeilijk toegankelijk zijn voor vrachtwagens, en dat vrachtwagen slalommen en kruisen tussen de geparkeerde voertuigen, gevaarlijke manoeuvres die best vermeden worden.
Raadslid Fierens (SPA) stelde dat er eigenlijk een parkeerterrein voor vrachtwagens zou moeten zijn, omdat nu de parkeerdruk zich waarschijnlijk zal verplaatsen naar andere straten. Schepen Mels (Open VLD) verduidelijkte dat de meeste parkeerders daar vrachtwagens zijn van vreemde origine. Doordat zij op de overvolle parkeerterreinen langs de E17 geen plaats meer vinden, nemen zij afrit Lokeren om daar een parkeerplaats te zoeken. Schepen Mels verklaarde dat het niet de taak is van stadsbestuur Lokeren om de parkeerproblemen van de E17 op te vangen. Hij gaat ervan uit dat, wanneer vrachtwagenbestuurders geen parkeergelegenheid meer hebben dicht bij de E17, zij na verloop van de tijd de afrit zullen voorbijrijden om elders hun geluk te beproeven. (jdw)