Voor Groen! is de nieuwe loskade: veel geld voor gegarandeerde hinder

TEMSE. Op 5 maart opende minister-president Peeters de nieuwe loskade van Van Riet/Belgomine aan de Schelde in Temse.  Deze nieuwe loskade van Van Riet/Belgomine aan de Schelde heeft een lengte van 120 meter en een breedte van 48 meter. De oude loskade aan de Wilfordkaai is nu vervangen door een nieuwe kaai, stroomopwaarts aan de andere kant van de Scheldebrug, in een groene omgeving. Heel wat buurtbewoners maken zich echter zorgen over de extra hinder die de loskade en het gegenereerde verkeer zal veroorzaken en de mogelijke aantasting van de open groene ruimte. Jos Stassen, Vlaams volksvertegenwoordiger voor Groen!, vroeg uitleg aan minister van Openbare Werken Crevits (CD&V).

 

De nieuwe loskade past in het totaalproject 'Tweede Scheldebrug'. Aan de kaaimuren hangt een prijskaartje van 4.080.178 euro, exclusief btw. De Vlaamse overheid staat in voor 80% van dit bedrag, wat kan volgens het door de Europese Commissie goedgekeurde concept voor het bouwen van kaaimuren. Om de geplande ontsluitingsweg parallel aan de N16 mogelijk te maken, heeft de Vlaamse overheid de oude pottenbakkerij onteigend voor  1.830.000 euro. Voor de aanleg van de ontsluitingsweg zelf zal nog eens 1.093.174 betaald moeten worden, eveneens door de Vlaamse overheid. De Vlaamse overheid investeert dus een flinke duit in dit project.

 

Als voorwaarde om 80% van de kosten van de kaaimuren te laten betalen door de overheid, vraagt de Europese Commissie een trafiekgarantie. Voor de loskade in Temse gaat het over 340.000 ton per jaar! Dat betekent dat per jaar minstens 340.000 ton van de kade een weg moet vinden naar andere oorden. Dat zal vooral met wegtransport gebeuren. Want uit het antwoord van minister Crevits blijkt dat in de mobiliteitsstudie de alternatieven spoor en binnenvaart slechts beperkt werden bekeken, aangezien deze vervoersmodi, gelet op de ligging van het bedrijf en de aard van de transporten, slechts beperkte mogelijkheden hebben. Dus het transport zal met vrachtwagens moeten gebeuren – nu door het dorp en later over de nieuwe ontsluitingsweg – onder meer omdat de kade in feite niet op de juiste meest geschikte plaats ligt.

 

Terwijl het bedrijf vroeger enkel zand oversloeg, worden de activiteiten uitgebreid naar andere materialen als kunststoffen, boomstammen. Vlaanderen verleende op 15 maart 2007,toelating voor de volgende activiteiten: het lossen, stockeren en het transporteren van minerale producten en cement; het lossen, stockeren en het transporteren van hout, kunststof en rubber. Als bijkomende voorwaarde stelt de vergunning dat hout , kunststof en rubber enkel zijn toegelaten na aanleg en ingebruikname van de nieuwe ontsluitingsweg.

 

Waarom werd voor de loskade dan die plaats gekozen? Ook daarop geeft de minister een antwoord: "De keuze van de nieuwe locatie lag voor de hand. Zij is gesitueerd binnen de daartoe voorziene bestemmingszone (industriegebied), in concessie gegeven aan het betrokken bedrijf."

 

"Hoe eenvoudig de Vlaamse logica soms kan zijn", stelt Jos Stassen, "Als een bedrijf van locatie moet veranderen omwille van de bouw van de tweede Scheldebrug en een eindje verder ligt een stuk industriegrond dat toevallig al in concessie is van het betrokken bedrijf, lijkt alles beklonken. De overheid investeert zwaar om de nieuwe kaaimuren en de ontsluitingsweg te bouwen, zonder ernstig te beoordelen of de nieuwe locatie wel ideaal is met betrekking tot de hinder voor de omgeving en de mogelijkheden van de verschillende vervoersmodi . Dat de Europese voorwaarde (trafiekgarantie) om deze overheidsinvestering mogelijk te maken de effecten op de omgeving nog vergroot, lijkt ondergeschikt."


Volgens Crevits zal er enige lawaaihinder veroorzaakt worden door het heien van de palen voor de loskade. Deze hinder is van een tijdelijke aard. Er worden geen wijzigingen in de stroming van de Schelde verwacht door de aanleg van de loskade. Er zal zo ook geen morfologische verandering optreden in de naburige slikken en schorren. Het Agentschap voor Natuur en Bos heeft dan ook in de verschillende procedures gunstig advies gegeven aangezien bij de aanleg van de nieuwe loskade weinig of geen openbaar groen en natuurwaarden verloren gaan.

 

Maar Groen! stelt zich toch de vraag: "Goed bestuur?" "Volgens minister-president Peeters in ieder geval goed genoeg om het lintje door te knippen", aldus Jos Stassen. (Rolf Duchamps)

 

Lees ook:

TEMSE. Gisteren, woensdag 5 maart, heeft minister-president Peeters de loskade van het bedrijf Van Riet te Temse geopend. Het Vlaams Gewest heeft hier ruim 19 miljoen euro in geïnvesteerd. Toch...