Buurgemeenten verliezen klanten aan Waasland Shopping Center

Image
Plaatselijk voorzitter Patrick Michiels uit Temse en nationaal voorzitter Karel Van Eetvelt in de Kasteeelstraat Temse waar al heel wat leegstand is.
WAASLAND. Verwondering alom bij de mensen in de straat toen werd bekend gemaakt dat het Waasland Shopping Center de handelskernen van 13 omliggende gemeenten tot 15% minder klanten over de drempels liet komen. "Dat hadden we echt niet verwacht .", klonk het veelal. En toch schijnt het de realiteit te zijn wanneer er een marktonderzoek van ABM er wordt bijgehaald. Dat bureau voerde het onderzoek uit in opdracht van Unizo. 

 

Het onderzoeksbureau ABM vergeleek de cijfers met een vorig onderzoek uit 2000. Uit de studie blijkt inderdaad dat in de omliggende gemeenten Beveren, Sint-Gillis-Waas, Stekene, Waasmunster en Temse gaan nu bijna 5 op 10 inwoners regelmatig shoppen Sint-Niklaas. Enkel Lokeren houdt beter stand met 17% koopvlucht maar dit is ook een sterke stijging tegenover de 6% uit 2000. In Zele, Hamme en Kruibeke is de koopvlucht stabiel gebleven of zelfs licht gedaald.

 

Temse krijgt het hardst te verduren. De koopvlucht naar Sint-Niklaas is daar op zes jaar tijd gestegen van 11,2 naar 48,2 procent. "Dat het aantal klanten gehalveerd is, laat zich duidelijk merken in de kern.", zegt plaatselijk Unizo-voorzitter Patrick Michiels. "In sommige centrumstraten zoals de Kasteelstraat is er veel leegstand en verkrotting. De overheid heeft het gevaar van het Waasland Shopping Center te laat ingezien en had veel vroeger maatregelen moeten nemen. Pas begin dit jaar is er een werkgroep opgericht die het winkelgebeuren nieuw leven in moet blazen. We hebben immers sterke troeven zoals de Scheldekaai en kunnen shopping combineren met toerisme. Ook de Zaat met 3000 nieuwe inwoners kan een impuls zijn."

 

Maar ook het centrum van Sint-Niklaas heeft in de klappen gedeeld. 70% van de consumenten die naar de stad komen, gaat naar het shoppingcenter. Bijgevolg verdubbelde de leegstand in de stadskern tot 24% en het aantal winkels in de binnenstad daalde op tien jaar tijd met één derde.
Bij het zien van deze rampzalige cijfers wil Unizo zich zeker blijven verzetten tegen het oprichten van nieuwe shoppingcentra buiten de stadskernen. "Het enige effect is immers een verschuiving van de klanten.", zegt Unizo-voorzitter Karel Van Eetvelt. "Deze centra vervullen geen enkele behoefte maar zwakken de eigen handelskern en die van de buurgemeenten af. Daarnaast is er ook nog de maatschappelijke kost van deze evolutie met meer leegstand, minder sociale controle en een verhoogd onveiligheidgevoel."

 

Unizo wil daarom gaan naar een kernversterkend beleid dat daarom niet té veel moet kosten. In Beveren heeft men dat al duidelijk begrepen want Aangenaam Winkelen organiseert regelmatig activiteiten in de dorpskern en volgens Unizo kan dat al voldoende effect hebben om mensen in eigen midden te houden. Toch zijn er inwoners die zich vragen stellen over wat dat het nieuwe winkelcentrum De Warande gaat mee brengen. (Rolf Duchamps)