Beveren geniet van gunstige prijzen in de wegenbouw
Beide straten zullen worden heraangelegd en voorzien worden van een nieuwe asfaltlaag.Tevens zullen de weggoten, kantstroken en trottoirbanden worden heraangelegd. Ook de voetpaden en opritten worden aangepakt en zullen worden gerenoveerd in betonstraatstenen. Het geheel wordt afgewerkt met nieuwe groenaanplant en vernieuwd straatmeubilair. De kosten werden geraamd op 378.857 euro. Er kwamen 12 offertes binnen en de werken werden toegewezen aan de firma VBG NV uit Wijnegem voor de prijs van 307.598 euro. Dit is bijna 19% onder de geschatte kostprijs. VBG NV is één van de belangrijkste bedrijven uit de wegenbou. Het ontstond in 2004 uit de fusie van twee aannemers met reputatie: Van Gorp’s Moderne Wegenbouw NV en Van Broekhoven’s Algemene Onderneming NV. Ook bij de heraanleg van de Antwerpse Ring was VBG betrokken.
Een tweede renovatiewerk betreft de Gaverlanddam te Melsele. De renovatiewerken hier bevatten eveneens een volledige heraanleg van voetpaden, parkeerstroken, goten, de boordstenen en de rijbaan. Ook hier worden nieuwe groenaanplantingen en nieuw straatmeubilair voorzien. De raming hiervoor bedroeg 485.253 euro. Er kwamen 13 offertes binnen en de werken werden toegewezen aan de firma Van Den Berghe gebroeders uit Verrebroek voor de prijs van 415.469 euro. Dit is ruim 16% onder de geschatte kostprijs.
Het is dus zeker opvallend dat voor beide renovatiewerken lage prijzen worden gerekend. Maar uit beide toewijzingen valt ook op dat er zoveel inschrijvers waren met respectievelijk 13 en 13. Schepen van openbare werken Luc Maes keek terug naar 2006 en stelde vast dat toen de meest gunstige prijs soms opliep tot ruim 30% boven de geschatte prijzen. Nu duiken de laagste prijzen bijna 16% en 19% onder de raming.
"Het bewijst nogmaals dat wegeniswerken voor een groot stuk samenhangen met de gemeenteraadsverkiezingen en conjunctuurgevoelig zijn. Buiten de verkiezingsjaren kan je veel meer doen met hetzelfde budget", aldus Luc Maes, "Het is een bijkomende aanzet voor mij als schepen van openbare werken om extra door te duwen in de volgende drie tot vier jaar terwijl we in 2012 beter een beetje gas terugnemen. Het zal ons toelaten met hetzelfde budget meer straten te kunnen voorzien van gescheiden rioolstelsels en deze straten ook volledig te vernieuwen. Meer rendement tegen een lagere kostprijs voor de belastingbetaler." Dat is inderdaad de realiteit! (R.D.)