Beverse schepen Luc Maes ziet oplossing fileprobleem

Image
De E17 net voor het binnenrijden van de Kennedytunnel richting Antwerpen. Hier begint dikwijls de miserie.
BEVEREN. De dagelijkse files op de E17 in de richting van Antwerpen treffen vooral ook de Wase regio. De Kennedytunnel en de Antwerpse Ring vormen een onoverkomelijke flessenhals omdat er nu eenmaal te veel voertuigen op de weg zijn. En vooral het vrachtverkeer blijft toenemen. De Schepen van openbare werken en tevens provincieraadslid Luc Maes heeft de situatie realistisch bekeken en heeft daaruit conclusies en voorstellen kunnen halen. Hij stelt ook vast dat er een pracht van een tunnel ligt onder de Schelde die maar matig wordt gebruikt. Dat is de Liefkenshoektunnel. "Sommigen geven als oorzaak van dit matige gebruik aan, dat hij veel te noordelijk ligt, maar als je met de mensen praat hoor je vooral de dure tol als hoofdoorzaak vermelden", aldus schepen Maes

 

Om deze dagelijkse files het hoofd te bieden wordt vanuit Antwerpen regelmatig aangedrongen om snel een verbinding aan te leggen tussen de E34 en de E17 ter hoogte van Beveren via het Zillebeek naar Haasdonk toe. Stuidies zijn er genoeg gemaakt en daaruit blijkt dat ook de Oosterweelverbinding de files niet zal oplossen. Er komt daar immers een tolheffing bij kijken. Het gratis blijven van de Kennedytunnel met verbod voor vrachtwagens zal de verkeersinfarct zelfs nog versterken.

 

Daarom dat Luc Maes zich nu naar minister Hilde Crevits richt om een tijdelijk proefproject in overweging te nemen. Het zou met beperkte kosten relatief snel kunnen gerealiseerd worden. Bovendien is er geen extra ruimtebeslag nodig terwijl er een aantal vragen voor de toekomst een antwoord kunnen krijgen. Provincieraadslid zet zijn voorstel uiteen: "Vanaf Haasdonk een extra rijvak op de pechstrook aanleggen zodat er altijd één tot twee rijstroken beschikbaar blijven richting Liefkenshoektunnel. Deze oplossing is al gekozen op andere drukke, congestiegevoelige punten zoals tussen de Kennedytunnel en de afrit Zwijndrecht en tussen Leuven en Brussel. De snelheid op dit stuk terugbrengen tot 90 per uur en de snelheid in de Kennedytunnel opnieuw licht optrekken tot minimum 80 per uur zodat een gelijkmatige verkeersstroom ontstaat. Ook bij de tijdelijke smogmaatregelen, zowel nu als begin vorig jaar, was er minder verkeershinder omdat de capaciteit van de weg verhoogd bij een snelheid van 90 per uur. Bovendien zullen het aantal kop-staartbotsingen gevoelig verminderen waardoor uiteraard ook de verkeersellende vermindert."

 

Er is dan ook nog de tol aan de Liefkenshoektunnel die een rol zal spelen in het Project Maes. Hij zou de tol minimum één maand maar nog liever drie maanden vervangen door een schaduwtol zoals bij grote calamiteiten nu reeds gebeurd. "Op deze manier valt de financiële rem voor personenwagens en vrachtwagens om de Liefkenshoektunnel te nemen volledig weg. In een latere fase kan de mogelijke variabele kilometerheffing voor vrachtwagens, die de Vlaamse regering nu reeds overweegt, deze schaduwtol financieren samen met een schaduwtol voor de nog te bouwen Oosterweelverbinding.", aldus Maes.

 

Het provincieraadslid kent de materie al langer dan van vandaag en hij weet ook dat zijn voorstellen vrij ingrijpend zijn en op korte termijn ook geld zullen kosten want er moet op de E17 uiteindelijk toch een rijvak bij komen. "Maar", zo stelt Luc Maes, "vroeg of laat ingaan op de roep om nog meer extra wegen dan deze die nu reeds gepland zijn, zal nog veel meer geld kosten en de woonkwaliteit van grote delen van Beveren gevoelig verminderen. Bovendien zal de economische winst van het terugdringen van de files zeer groot zijn terwijl ook de CO2 en fijn stof uitstoot in dit verstedelijkte gebied gevoelig zal dalen." Toch onderstreept Maes dat hij zeker niet de tolheffing zomaar klakkeloos wil afschaffen: "Ik wil vooral de effecten nagaan bij gelijke tolheffing voor alle Schelde-oeververbindingen." (Rolf Duchamps)