Putten vullen in Boerenstraat

Image
De bermen in de Boerenstraat zijn in slechte toestand
BEVEREN. De bermen in de Boerenstraat zijn na een paar honderd meter in slechte toestand. In de gemeenteraad had Nico Lauwaert (VB) de slechte toestand aangeklaagd. Reeds eerder had deze fietsenmaker ook al aangedrongen op de aanleg van een fietspad want omdat de straat niet zo breed is, is het voor fietsers gevaarlijk. Hoe meer naar Nieuwkerken op hoe gevaarlijker. Heel wat scholieren gebruiken de Boerenstraat wanneer zij richting St-Niklaas fietsen.

De gemeente heeft nochtans al meerdere herstellingswerken uitgevoerd. Nico Lauwaert was daarover een en ander gaan opzoeken en ontdekte dat voor het herstellen van de stukgereden bermen op zes jaar tijd al 4393 euro is uitgegeven. In 2001, 2003 en 2005 werden de bermen drie keer per jaar hersteld werden. In 2003 tweemaal. In 2002 , 2004 en 2006 werden geen herstellingen uitgevoerd. Lauwaert besloot daaruit dat de Boerenstraat verwaarloosd werd. Moest de gemeente de bermen hebben hersteld, telkens ze stuk gereden waren, dan hadden ze volgen het gemeenteraadslid al 9000 euro gekost. Dan had men beter voor een fietspad gezorgd, dat was het besluit daaruit

Maar de gemeente vond dat het daar een landelijke weg is en dat er geen fietspad hoefde te zijn. Maar er mocht natuurlijk niet vergeten worden dat de KMO –zone Doornpark daar vlakbij ligt en dus meer verkeer aanzuigt. Ook zwaar verkeer.

 

Het is wel waar dat er weldra wordt werk gemaakt van een fietspad dat naast de spoorlijn zal lopen in de richting van Sint-Niklaas en zo verder naar Lokeren op. Toch blijft het een wereld van verschil voor de fietser die uit de Lindenlaan komt waar langs elke kant een fietspad is. Aan de Boerenstraat is dat plots gedaan.

 

Raadslid Nico Lauwaert vernam van het gemeentebestuur dat men in de Boerenstraat onlangs met een proefproject met grasdals is gestart. Een paar dagen daarvoor had men in de krant echter vernomen dat het niet enkel om grasdals zou gaan, maar om 3 proefstroken; één met steenslag, één met een mix van dolomiet en cement en een derde met grasdals.

 

Lauwaert besloot daaruit:  "Nogmaals een bewijs dat halve maatregelen de verkeersveiligheid niet ten goede komen. Als men de kosten van alle herstellingen uit het verleden eens samentelt met die van de nog aan te leggen stroken met welk materiaal dan ook, dient men te beseffen dat een degelijk fietspad goedkoper en vooral veiliger zou zijn."

 

Hoe dan ook er moet toch iets gebeuren want wie in de Boerenstraat moet uitwijken zit op sommige plaatsen toch al gauw bijna 30 cm in een put of in de modder. Dat konden we vaststellen ter plaatse op vrijdag 28 december (zie foto)! (Rolf Duchamps)