Onduidelijke zone 30 rond scholen

WAASLAND. VAB heeft uit een verkeersdebat dat het had met Stijn Daniels (Universiteit Hasselt), Erwin Debruyne (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten), Patrick D’haese (Fietsersbond), Peter D’Hondt (politierechter te Dendermonde) en Philip Vaneerdewegh (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) ook de situatie van de zone 30 rond de scholen geanalyseerd. Volgens VAB legt de federaal minister van mobiliteit de gemeenten, steden en het gewesten een regel op waarvan snel bleek dat deze niet overal zinvol toegepast kan worden en zeker niet in de voorzien tijdspanne.

 

“Omdat onzinnige situaties ontstonden werd al onmiddellijk na de invoering, o.m. door VAB gevraagd naar variabele signalisatie die de toepassing van de regel zou beperken tot de effectieve schooluren. Omdat er geen aandacht was voor de aanpassing van het wegbeeld en de signalisatie aan het verwachte rijgedrag groeide het onbegrip. De minister haalde de geloofwaardigheid van de nieuwe verkeersregel bovendien verder onderuit door te verklaren dat de politie beter niet zou controleren buiten de begin- en einduren van de scholen. Nadien kondigde de minister aan de zone 30 rond scholen in de tijd te zullen beperken door een wijziging van het KB.”


Maar op die wijziging is het nog altijd wachten. Het gevolg is wel dat niemand nog juist weet welke regels juist van toepassing zijn en naar eigen goeddunken de regel al of niet respecteert.


Stijn Daniels van Universiteit Hasselt trok zijn besluit: “Een regelgeving moet geloofwaardig zijn en men moet ook de redenen voor de invoering van nieuwe maatregelen verduidelijken. Zo niet past elke weggebruiker zijn eigen wegcode toe.” (Rolf Duchamps)