Signalisatieplan moet zoekverkeer uit centrum weren
Het opzet van het signalisatieplan is in de eerste plaats automobilisten, op zoek naar een parkeerplaats, weg te houden uit het centrum. Vaak beseffen ze niet dat er aan de rand van de gemeente grote, gratis parkings liggen, zoals die aan het politiekantoor, de oude atletiekpiste en zeker aan het station. De gemeente heeft beslist de alternatieve locaties beter aan te duiden.
,,We werken vervolgens assen uit om de parkings met het centrum te verbinden, en specifiek het station met de Grote Markt. Om de herkenbaarheid te bevorderen, gebruiken we twee kleuren: groen wijst de richting van het centrum en rood brengt de voetgangers terug naar de parking of het station'', zegt schepen Raf Van Roeyen. Er komt extra bewegwijzering naar openbare gebouwen en culturele en sportinfrastructuur.
Op strategische plaatsen worden informatiepunten geplaatst met een grondplan, waarop alle attractiepolen zijn aangeduid. Voor fietsers wordt bekeken of een meer geschikte, afwijkende route kan worden aangeduid. Hij benadrukt dat het aantal aanwijzingsborden beperkt wordt. ,,We moeten het straatbeeld niet overladen en in alle omstandigheden de leesbaarheid waarborgen.''
Een ander aspect van het signalisatieplan is de bewegwijzering van de KMO-zones. ,,We gaan de bedrijven niet meer apart aanduiden. We splitsen de gebieden op in zones, met elk een aparte kleur en letter. Dat wordt ondersteund door een aantal infopunten die bestaan uit een informatiepaneel met plattegrond van het industrieterrein en uit een overzicht van alle bedrijven die er in gevestigd zijn'', zegt schepen Van Roeyen. In KMO-zone Schaarbeek zijn de aanpassingen al uitgevoerd. Aan de bewegwijzering. (HetVolk)