Verkeersaanzicht Beveren ondergaat veranderingen
Aan de N70 komt dan ook een langwerpige middenberm als rotonde waarop eerst een eind in de richting van Beveren moet gereden worden om dan te keren in de richting Antwerpen. Ook de gevestigde zaken zullen moeten inspelen op deze nieuwe situatie. Momenteel wordt naar de juiste oplossing gezocht om de fietsers veilig voorbij de uitrit van de Lu-zone te loodsen.
Ook de KMO-zone Doornpark, krijgt een nieuwe ontsluiting aan de N7O. Deze zal verderop richting Sint-Niklaas worden aangelegd met rondpunt. De huidige Doornstraat zal worden afgesloten. Als deze nieuwe ontsluiting is aangelegd, zal de gemeente toch in overweging nemen of langs de andere kant, richting Boerenstraat en Lindenlaan, geen tonnagebeperking moet ingevoerd worden.
In de toekomst zal ook het Beverse Stationsplein worden heraangelegd. Maar voor dit werk moeten er nog heel wat denkoefeningen worden uitgevoerd. Schepen van verkeer, Raf Van Roeyen, stelt vooraf nog de vraag wat er met de doortrekking van de tram tot Beveren gaat gebeuren. Moet die tot aan de Grote Markt rijden of tot aan Motel Beveren? Of rijdt hij langsheen Cortewalle topt aan het station? Niets is momenteel al duidelijk.
Minister Van Brempt beloofde wel al dat Beveren in de groep zit waar de basismobiliteit moert gerealiseerd worden. In 2007 zou dit al worden uitgewerkt. De NMBS wil Beveren ook opherwaarderen zodat de IC-treinen er meer zouden stoppen. Er wordt ook gedacht door kleinere citybussen van De Lijn door gans Beveren te laten rijden van aan het station. Neem daar dan ook nog de tram bij en nieuwe fietsverbindingen bij, en er komt alvast een andere mobiliteit.
Door dit alles is het ook duidelijk dat het Stationsplein moet worden gerenoveerd. De gemeente onderzoekt reeds hoe het moet. Schepen Van Roeyen zei dat het om een vrij ambitieus plan gaat ook al moeten de ontwerpers nog worden aangeduid.
In verband hiermee kwam vanuit ACW de vraag om ook te zorgen voor openbaar vervoer in de Waaslandhaven. De gemeente had daarover al gesprekken met De Lijn maar een oplossing is niet te vinden. Het is onmogelijk om langs alle bedrijven te rijden. Volgens verkeersschepen Van Roeyen, zal naar een systeem moeten gegrepen worden dat afgestemd is op bedrijfsbussen (fvdv)