Vlaams Belang wil parallelweg Expresweg voor veilige dorpskernen

GROOT-BEVEREN. De verschillende deelgemeenten van Beveren beneden de Expresweg worden geconfronteerd met zwaar verkeer. In de meeste gevallen gaat het om verkeer dat ergens in Beveren moet zijn. Om het dorpscentrum van Haasdonk te ontlasten heeft de gemeenteraad een tijd geleden het licht op groen gezet om het zwaar verkeer afkomstig van de E17 via het kruispunt aan de Ster op de N70 te brengen. Maar voor de kernen van  Vrasene, Melsele en Beveren is er nog geen oplossing.

In Vrasene komt heel wat verkeer dat te maken heeft met de Expresweg en de baan Beveren ? Sint-Gillis. Het verkeer tussen de Expresweg en St-Niklaas kan men niet vermijden. Heel wat zwaar verkeer rijdt door de dorpskern. Vooral in de Brugstraat stelt men vaak gevaarlijke verkeerssituaties vast omdat het fietspad zowel door personenwagens als vrachtwagens gebruikt wordt als uitwijkstrook.
Melsele kreeg dan weer meer verkeer op de N70 richting Beveren. Niet voor niets heeft men verkeerslichten moeten plaatsen aan het kruispunt met de Schoolstraat. Een rit van aan het trameindpunt in Melsele naar Beveren kan tijdens de spits heel wat tijd in beslag nemen. Het verkeer afkomstig van de Expresweg komt via de Melseledijk-Schoolstraat op de N70 terecht en vermeerdert de verkeersstroom richting Beveren.
Ook het steeds maar uitgebreid gebied van de KMO-zone Doornstraat trekt meer zwaar verkeer aan en dat rijdt doorheen de dorpskernen van Melsele en Beveren.
De laatste tijd stelt men vast dat heel wat verkeer dat van de Expresweg via de Koolputstraat en het Leurshoek/Halfdreef richting Beveren rijdt. Omgekeerd ziet men tijdens de spitsuren aan de verkeerslichten in de Koolputstraat een lange file staan.
Het kan niet worden ontkend dat de spitsuren de gemeente een verkeersinfarct bezorgen.
Het Vlaams Belang is van mening dat het een oplossing heeft. Het wil dat de verkeersstroom in de richting van het centrum van Beveren niet beperkt blijft tot de verbindingswegen doorheen de dorpskernen maar dat, net zoals in St-Gillis-Waas, het mogelijk is om de landelijke weg langsheen de Expresweg tussen Vrasene en Melsele om te bouwen tot een parallelweg. Van op deze parallelweg kan men Beveren op verschillende plaatsen binnen rijden zodat men een overconcentratie van verkeer in de dorpskernen vermijdt.
Om het zwaar verkeer van Vrasene richting KMO-zone Doornstraat te vermijden, stelt het Vlaams Belang voor om de Ouden Dijk, waar geen enkele woning staat, door te trekken van aan de nieuwe parallelweg tot aan de Mosselbank.  Zo wordt het centrum van Vrasene vermeden.
Om de Elzestraat en de Lindenlaan te ontlasten dient men ook daar naar een geschikte oplossing te zoeken zodat de KMO-zone Doornstraat bereikbaar is zonder omwonenden te belasten met verkeersdrukte.
Gemeenteraadslid Tom Roskam uit Vrasene hierover: ?Op het ganse trac? dat wij voorstellen staat geen enkele woning, zodat deze nieuwe verbinding niemand hindert. Aangezien het grotendeels om bestaande kleine wegen gaat die enige aanpassing vragen, is er weinig grondinname voorzien om dit project te verwezenlijken. Uiteraard dient enig studiewerk uit te maken hoe het gewoon lokaal verkeer via een aantal kleinere wegen van op de parallelweg vlot op verschillende plaatsen in Beveren kan geraken. Momenteel rijdt er zwaar verkeer door de Elzestraat en de Lindenlaan, ook daarvoor willen wij een geschikte oplossing.?
Vlaams Belang wil er uiteindelijk naar streven het verkeer niet door de dorpskernen te sturen maar er rond. Het Vlaams Belang maakt zich sterk dat het voorliggend voorstel kan uitgevoerd worden en prioriteit moet krijgen.
Bruno Stevenheydens: ? Uiteraard dient hierover samengewerkt te worden met de provincie en het Vlaams gewest. De provincie is bevoegd voor onder meer de provinciale baan in Vrasene. Bij het gewest zijn er plannen om een andere aansluiting te voorzien van de Expresweg op het havengebied. Dit laatste maakt ons voorstel niet onmogelijk, wel dient er rekening mee gehouden te worden. Ons voorstel mag niet gezien worden als een extra mogelijkheid om meer sluipverkeer op gang te brengen tussen de Expresweg en de E17. Integendeel, het voorstel beoogt meer veiligheid en meer mogelijkheden om Beveren te bereiken. Maar geen mogelijkheid om op een korte, snelle manier van de Expresweg naar de E17 te rijden.? Het Vlaams Belang zal in Vrasene bij de middenstanders en bevolking dit voorstel persoonlijk gaan bezorgen en is ervan overtuigd dat het op de nodige sympathie kan rekenen. (fvdv)