Oxford Bikes blaast 100 kaarsjes uit

SINT-NIKLAAS. Het Belgische familiebedrijf Oxford Bikes is dit jaar precies 100 jaar jong. De verjaardag werd gevierd met een feestavond in De Casino. Daarnaast schenkt het bedrijf een fluohesje aan elke leerling die dit schooljaar in Sint-Niklaas naar het eerste middelbaar trekt.

Wat in 1925 begon als een kleine rijwielhandel van de familie Van den Berghe in Sint-Niklaas groeide de voorbije 100 jaar uit tot één van de bekendste fietsfabrikanten in België. Al gaat het verhaal van Oxford Bikes nog verder terug in de tijd, naar 1915 toen horlogemaker Alfons van den Berghe ook begon te handelen in fietsonderdelen. De geschiedenis van het bedrijf kent straffe verhalen uit moeilijke perioden zoals de Tweede Wereldoorlog. "Tijdens de oorlog was er zware rantsoenering van fietsbanden en onderdelen. Mijn vader was één van de weinigen in België die er in slaagde om zijn klanten te blijven bevoorraden. Via zijn broer Raf, die een fietshandel uitbaatte in het Nederlandse Koewacht, smokkelde hij fietsonderdelen de grens over. Zonder zijn lef destijds, weet ik niet of we hier vandaag onze 100 jaar zouden vieren", zegt Eddy Van den Berghe (83), derde generatie en voorzitter van de Raad van Bestuur. Ook de ontmoeting met toen nog prins Filip staat Van den Berghe nog fris in het geheugen: "Het model Oxford was destijds de groeimotor van ons bedrijf. Het was zo bekend dat het niet langer enkel de naam van een model was, maar organisch uitgroeide tot een merknaam. Voor ons was het evident om verder te surfen op het succes van die naam. Koning Filip, toen nog prins, dacht daar echter ​ anders over. In de jaren ‘90 ontmoetten we hem aan onze stand op Expo Vélo. Hij raadde ons aan om het merk niet Oxford, maar ‘Brussel’ te noemen. We hebben zijn ludiek advies toch maar naast ons neergelegd."

Koning Filip en koningin Mathilde op Expo Velo, begeleid door Eddy Merckx, © Oxford Bikes

De naam Oxford komt pas in 1964 als antwoord op de concurrerende fietsenfabrikant Superia, die net het model Cambridge had gelanceerd. Het model bleek een instant succes en Oxford groeide uit tot het vaste huismerk van Rijwielhandel Gebroeders Van den Berghe NV. In de daaropvolgende decennia bouwde het merk een stevige reputatie op als kwalitatieve stadsfiets. In 1996 werd Oxford uitgeroepen tot ‘Fiets van het Jaar’. De broers Van den Berghe hebben een neus voor nieuwe ontwikkelingen. Zo plaatsten ze als eerste brede banden op stadsfietsen, lanceerden de allereerste Belgische stadsfiets met aluminium frame en produceerden de eerste longtailfietsen en speedpedelecs.

productie in België

Het bedrijf houdt de productie bewust in België: het hele productieproces zit in het atelier in Sint-Niklaas. Dat is ook nodig om snel in te spelen op de wensen van klanten en dealers. Ook het allernieuwste model, dat werd voorgesteld op het verjaardagsfeest, wordt gemaakt in Sint-Niklaas. Het nieuwe model, BOX15.2, is een e-bike met een gloednieuw frame, krachtige Bosch PX motor en verkrijgbaar met 600 of 800 Wh batterij.

© Oxford Bikes

verjaardag

Oxford Bikes vierde de 100ste verjaardag op zaterdag 30 augustus in De Casino, samen met medewerkers, klanten, dealers en leveranciers. Aan de gasten werd vooraf gevraagd geen geschenken mee te brengen maar een bijdrage te doen voor de aankoop van 2.200 fluohesjes. Die fluohesjes worden deze week uitgedeeld aan evenveel leerlingen die in Sint-Niklase scholen starten met het eerste middelbaar. (mb, foto’s: © Oxford Bikes)

© Oxford Bikes