Hanne Vermeire wint de Klasseprijs 2024
SINT-NIKLAAS. De 24-jarige Hanne Vermeire uit Belsele heeft met haar scriptie over cyberpesten in het secundair onderwijs de Klasseprijs 2024 gewonnen.
SciMingo vzw heeft op 19 december in Gent de Klasseprijs uitgereikt. De deelprijs van de Vlaamse Scriptieprijs bekroont de strafste onderwijsscriptie met een geldprijs van 1.500 euro, redactionele aandacht op de Klasse-kanalen en een jaarabonnement op Klasse Magazine. De jury koos de 24-jarige Hanne Vermeire uit Belsele, en educatieve master in de maatschappijwetenschappen, als winnaar uit 29 inzendingen. Vermeire onderzocht in haar scriptie de gevolgen van cyberpesten in het secundair onderwijs. De Klassejury prijst Vermeire om haar onderzoek dat sterk aansluit bij de realiteit van jongeren. "Hanne legt een wereld bloot die volwassenen amper kennen. Ze leert ons hoe sociale media eenzaamheid teweegbrengen bij jongeren door ze onder druk te zetten, een boodschap die extra binnenkomt tijdens De Warmste Week", zegt juryvoorzitter Nele Beerens (Klasse). "Haar scriptie is een eyeopener die scholen oproept om een veilige haven te zijn en het belang van een continu antipestbeleid benadrukt. Een terechte winnaar van de Klasseprijs 2024."
het onderzoek
Uit haar onderzoek bij 949 leerlingen in Sint-Niklase scholen blijkt dat sociale media een dubbele rol spelen. Leerlingen gebruiken platforms als Snapchat en WhatsApp vaak voor klaschats, waarin schoolgerelateerde onderwerpen aan bod komen. Tegelijkertijd vormen diezelfde kanalen ook een platform voor cyberpesten, met uitsluiting, beledigingen en bedreigingen als gevolg. Exposegroepen – roddelaccounts op sociale media zoals Instagram en TikTok – zijn een nog groter probleem. Hier delen leerlingen zonder toestemming persoonlijke informatie over hun medeleerlingen. Hoewel de meeste jongeren deze groepen negatief beoordelen, blijven velen ze volgen uit nieuwsgierigheid of angst om zelf slachtoffer te worden. De gevolgen van cyberpesten zijn niet te onderschatten. Leerlingen melden depressie, angst, slapeloosheid en concentratieproblemen. Sommigen spreken zelfs over zelfbeschadiging of suïcidale gedachten: "Ik begon mezelf te snijden", getuigt een leerling. Uit het onderzoek blijkt ook dat vooral meisjes vaker slachtoffer worden van exposegroepen. Zo gaf maar liefst 66% van de ondervraagde slachtoffers aan vrouw te zijn.
oproep aan scholen
Volgens de studie vinden leerlingen dat scholen een rol moeten spelen in het aanpakken van cyberpesten, al hebben ze weinig vertrouwen in hun huidige aanpak. De meeste jongeren vinden de afstand tussen henzelf en hun leraren of directie te groot. Mogelijke oplossingen die naar voor worden geschoven zijn anonieme meldpunten, klasleraren als vertrouwenspersonen en een open dialoog over sociale media. "We hebben een cultuur nodig waarin leerlingen zich veilig voelen om cyberpesten te melden", zegt Vermeire. "Alleen door actief te luisteren en passende maatregelen te nemen, kunnen scholen een veilige omgeving creëren - online én offline."
overige prijzen
Tijdens de uitreiking in het Gentse Stadhuis werden ook de hoofdprijs en andere deelprijzen van de wedstrijd uitgereikt. Andere laureaten waren Warre Demuynck (winnaar Vlaamse Scriptieprijs en Eosprijs voor exact-wetenschappelijke scripties), Chiara Pletinckx (winnaar Bachelorprijs), Sofie Lenders (winnaar mtech+prijs) en Elisa Kooy (winnaar NBN Sustainability Award). (mb, foto: © Mirco Buyls)