INNO kleurt voortaan Zweeds
REGIO. De Belgische department store INNO, met een vestiging in Waasland Shopping, is overgenomen door INNOvative Retail BV, een samenwerking van Axcent of Scandinavia en SKEL fjárfestingafélag. Met de overname staan de deuren (opnieuw) open voor uitbreiding van het aantal winkels.
De kogel is door de kerk: de bekende winkelketen INNO is overgenomen door Axcent of Scandinavia, de meerderheidsaandeelhouder van de Zweedse department store-keten Åhléns, en SKEL fjárfestingafélag, een beursgenoteerde investeringsmaatschappij met veel ervaring in de consumenten- en detailhandelsector. De transactie wordt naar verwachting nog deze maand afgerond. Over hoeveel geld er met de overname is gemoeid, houden de betrokken partijen de lippen stijf op elkaar. Wel wordt er gesproken over nieuwe winkels. "Ik ben dankbaar voor deze kans en enthousiast om INNO in de toekomst verder te ontwikkelen. We brengen INNO binnenkort naar veel meer Belgische steden, waar we in nieuwe department stores INNO’s trouwe klanten nog beter zullen kunnen bedienen," zegt de Zweedse ondernemer Ayad Al-Saffar, CEO en hoofdaandeelhouder van Axcent of Scandinavia. Al-Saffar heeft onder meer de winkelketens Ur & Penn, Lucardi en Åhléns in de portefeuille. Hij heeft brede ervaring met het hervormen en uitbreiden van winkelketens en zette bij elke overname in recordtijd rode cijfers om in zwarte cijfers.
"Dankzij INNO’s strategische herpositionering van de voorbije jaren blaakt het bedrijf weer van gezondheid. Als moderne omnichannel retailer is INNO meer dan klaar voor de toekomst en zal het vlot aansluiten bij Axcent/SKEL, dat een perfecte match vormt met INNO.", zegt Armin Devender, CEO INNO, "We hebben de optimale voedingsbodem gecreëerd om in de komende jaren sneller te groeien, versterkt door de retailkennis en -ervaring die de nieuwe eigenaars meebrengen. Zo zullen er bijvoorbeeld nieuwe mogelijkheden ontstaan om onze eigen merken te ontwikkelen en te verdelen. Ook denken we sinds de eerste gesprekken met Axcent/SKEL na over een extra INNO-winkelconcept en de opening van nieuwe winkels in België." (mb, foto: Ayad Al-Saffar en Armin Devender, © INNO)