PVDA richt meldpunt in rond geschrapte bushaltes

SINT-NIKLAAS. Het verdwijnen van bushaltes in het nieuwe vervoersplan van De Lijn blijft de gemoederen beroeren. PVDA Sint-Niklaas richt een nieuw meldpunt in waar mensen hun klachten kwijt kunnen in verband met geschrapte bushaltes of aangepaste uurroosters. De partij wil zo de noden in kaart brengen en zowel het stadsbestuur als De Lijn onder druk zetten om het plan aan te passen en zoveel mogelijk bushaltes terug te openen.
De voorbije twee jaar voerde de PVDA actie voor het behoud van alle stadslijnen en bushaltes. Toch zijn er in Sint-Niklaas in het nieuwe net ruim 100 bushaltes minder en dat valt bij PVDA niet in goede aarde. "Meer dan 3.700 mensen tekenden de petitie voor het behoud van de stadsbussen. Dankzij deze acties in samenwerking met de vakbond ACOD-ABVV en vele busreizigers heeft de PVDA deze plannen twee jaar kunnen tegenhouden. Er werden ook enkele bushaltes gered, zoals die aan het Fabiolapark en de Voskenslaan", zegt PVDA-gemeenteraadslid Chris Wauman.
Nu het nieuwe net van start is gegaan, merken heel wat busgebruikers wat de impact is: geen bus meer in de Clement- en Priesteragiewijk en geen bus meer tot aan de begraafplaats Heimolen. "Het stadsbestuur en De Lijn beseffen niet goed wat dit plan teweegbrengt voor heel wat mensen. Als we met busgebruikers praten dan zeggen die steeds: ‘Wij hebben die bus nodig’", zegt Chris Wauman. Daarom is PVDA Sint-Niklaas gestart met een online meldpunt waar mensen hun klachten en ervaringen over de nieuwe busregeling kwijt kunnen. Het meldpunt is te vinden op oost-vlaanderen.pvda.be/nieuws/verlies-jij-ook-jouw-bus. "Op die manier willen we de grootste noden in kaart brengen en zowel het stadsbestuur als De Lijn onder druk zetten om het plan aan te passen en zoveel mogelijk bushaltes terug te openen.", aldus Wauman. PVDA behoudt alvast haar petitie voor het behoud van de stadsbussen. (mb, foto: actie aan het station voor het behoud van de stadsbussen, © PVDA Sint-Niklaas)