"Schrappen van bushaltes in Nieuwkerken vermindert gevoel van veiligheid en toegankelijkheid"

SINT-NIKLAAS. Vandaag is het nieuwe vervoersplan van De Lijn in werking getreden. In Sint-Niklaas verdwijnen er meer dan 100 bushaltes waaronder in Nieuwkerken. Het verdwijnen van bushaltes heeft impact op minder mobiele ouderen, mensen met een handicap en schoolgaande jeugd. Zij moeten nu een verder stappen om een bushalte te vinden. 

De 21-jarige Maaike Goossens uit Nieuwkerken kon tot gisteren gebruik maken van bushaltes vlakbij haar woning om de vroegere buslijnen 3 en 4 te nemen. Nu zal ze verder moeten stappen. "Voor haar stage in Sint-Niklaas heeft Maaike nood aan een vlotte en veilige verbinding. Nu zal ze verder moeten stappen.", vertelt Rembert Goossens, "De schrik zit er in om zich in deze donkere periode nog te voet op straat te begeven. Het behoud van de route via de Heihoekstraat zou voor haar en vele anderen een opluchting zijn".  Een gelijkaardig verhaal noteren bij de bijna 91-jarige Jeanine De Boeyer die wekelijks de bus neemt naar het centrum van Sint-Niklaas: "Vrije tijdsbesteding om te winkelen, familie te bezoeken of om een uitstap te doen, wordt nu veel moeilijker voor mij. En ook de halte dichtbij recreatieoord De Ster valt weg."

"Wij horen bezorgde inwoners over de geschrapte bushaltes. Dit gaat niet enkel over mobiliteit, maar ook over een algemeen gevoel van veiligheid. Voor vrouwen is het vaak niet fijn om zich in het donker te voet of met de fiets te verplaatsen. De stad zet nu in op digitaal te reserveren flexbussen. Maar we wachten af of dit systeem wel voldoende zal werken, want het is niet voor iedereen evident om hiermee te werken.", aldus het Sara Weemaes en Kristof Van Gansen (CD&V), "Velen kunnen of willen ook geen taxi betalen. Op zijn minst kan er verder over alternatieven worden nagedacht. Zo organiseert men in Nederland 'buurtbussen' - die worden bestuurd door vrijwilligers, een netwerk van onder andere buurtbewoners die elkaar afwisselen om op minder frequent gebruikte lijnen te rijden. Maar je kan ook buiten de haltes in- en uitstappen. Deze vrijwilligers kunnen we mogelijk ondersteunen met lokale munt Sengzen die ze terug in lokale economie kunnen investeren. Misschien is dit een mogelijke oplossing voor mensen als Maaike en Jeanine en nog vele anderen?"  (mb, foto: © Sara Weemaes)

 

Lees ook:

REGIO.  Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts trekt 7,5 miljoen euro uit om het aanbod van De Lijn te verhogen. Dat geld zal heel gericht geïnvesteerd worden in de drukste lijnen op de drukste...

ZWIJNDRECHT. Maandag neemt De Lijn in Zwijndrecht een nieuwe tramhalte in gebruik. De halte tussen de kerk en parking 1 kreeg de naam ‘Dorp’ en vervangt de oude haltes ‘Dorp’ en ‘Vredespark’. De...

BEVEREN. Dit weekend vinden in Beveren de Puitenslagersfeesten plaats. Omdat onder andere de Pastoor Steenssensstraat en Bijlstraat worden afgesloten voor het verkeer, moet De Lijn de reisweg van de...

ZWIJNDRECHT. Tram 3 is de drukst bezette tramlijn van De Lijn. Om de kwaliteit van de verbinding tussen het Waasland en Antwerpen te verbeteren wil De Lijn grotere tramstellen van 60 meter inzetten....

KRUIBEKE. Het schuilhuisje aan de bushalte aan de Moortelstraat te Kruibeke stond er al enige tijd gewoon bij als een geraamte. Ook dat aan de overkant in de richting Kruibeke-centrum was zwaar...

ZWIJNDRECHT. Bij de heraanleg van de gewestweg N419-Krijgsbaan en de Kruibeeksesteenweg in de Zwijndrechtse deelgemeente Burcht verdween de bushalte aan de Kruibeeksesteenweg, tegenover de Oude...