Marc De Boey uit Sint-Gillis-Waas en Machinering Lokeren CV winnen innovatiecampagne

LOKEREN/SINT-GILLIS-WAAS. Om de twee jaar doet het Innovatiesteunpunt voor Landbouw en Platteland een oproep om innovatieve land- en tuinbouwideeën in te sturen. Van de vijf bekroonde  landbouwinnovaties komen er twee uit het Waasland: van melkveehouder Marc De Boey uit Sint-Gillis-Waas en van Machinering Lokeren CV uit Lokeren. 

Melkveehouder Marc De Boey ontdekte dat mensen met een bepaalde intolerantie tegenover melkeiwitten melk van Jersey-koeien beter konden verteren. Hij heeft DNA-onderzoek gedaan bij zijn Jersey-koeien, die allemaal 100% A2A2-melk produceren. Hij wil deze unieke melk produceren en bottelen, verwerken tot ijs, desserts en kaas en vermarkten. "Het idee van Marc heeft de Innovatiecampagne gewonnen omdat het inspirerend is voor andere melkveehouders die eigen melk willen vermarkten via een apart verhaal. Mocht het verpakken van melk afkomstig van een beperkt aantal koeien vlot werken, creëert dit een grote extra markt waarbij de boer prijszetter is en ook zijn eigen verhaal in de markt kan zetten. Zo kan ook een kleiner bedrijf via rechtstreekse verkoop een winstgevend verdienmodel opbouwen.", klinkt het. De Boey ontvangt €5000 om zijn idee te realiseren en de innovatieconsulenten van het Innovatiesteunpunt zullen hem hierin een jaar lang begeleiden. 

Machinering Lokeren CV en het mede bekroonde Agropolis CV uit Kinrooi willen allebei, en in overleg met elkaar, een digitaal reservatie- en registratiesysteem ontwikkelen om machines te verhuren aan hun leden. "Reservatie, ophalen, gebruik, locatie en grootte van de bewerkte percelen, gebruiksduur en terugbrengen: in de ideale wereld wordt elke stap automatisch geregistreerd. Zo verlopen verhuur en facturatie efficiënter. Dit systeem moet de administratie van de machinering verlichten en discussies voorkomen. De leden zullen ook efficiënter kunnen werken en dat alles leidt op termijn tot meer omzet.", luidt het. "Het idee van beide machineringen wint de Innovatiecampagne omwille van de enorme gedrevenheid om het project te realiseren. Wanneer het systeem op punt staat zal het ook toepasbaar zijn bij andere machineringen. De samenwerking tussen de twee coöperaties is hierbij versterkend." Beide bedrijven krijgen €5000 om hun idee te realiseren en de innovatieconsulenten van het Innovatiesteunpunt zullen hen hierin een jaar lang begeleiden.

Vanaf 1 november zijn de bekroonde projecten te volgen op innovatiecampagne.be. (mb)