Gent en Sint-Niklaas aan elkaar gewaagd in duel 'Dagen zonder vlees'

SINT-NIKLAAS. Gent daagde Sint-Niklaas uit voor een duel in de campagne 'Dagen zonder vlees'. Bedoeling was om zoveel mogelijk inwoners en stadspersoneel te motiveren om minder vlees of vis te eten en zo de ecologische voetafdruk te verkleinen. Beide steden bleken aan elkaar gewaagd want het duel eindigde op een gelijkspel. De uitdaging kaderde in de zogenaamde Sustainable Development Goals (SDG).
De campagne 'Dagen zonder vlees' gaat over de impact van onze voedingsgewoontes op het milieu. Het opzet is eenvoudig: veertig dagen zo weinig mogelijk vlees en vis eten om op die manier onze ecologische voetafdruk te laten dalen. Dit jaar was de campagne aan de zesde editie toe en telde 113.000 deelnemers.
De steden Sint-Niklaas en Gent voeren al lang actie rond duurzaamheid en vegetarisch eten. In beide steden is donderdag 'veggiedag'. In het kader van Sustainable Development Goals (SDG) daagde Gent Sint-Niklaas om zoveel mogelijk inwoners en stadspersoneel te motiveren om deel te nemen aan 'Dagen zonder vlees'. Alexia Leysen van de organisatie achter de actie was blij met het duel: "De twee steden hebben een voortrekkersrol. Een groeiende inzet van steden, gemeenten, scholen en bedrijven betekent dat er meer en meer draagvlak is voor een duurzamere toekomst en dat is hoopvol." Beide steden deden hard hun best en bespaarden samen meer dan 251.000 m², het personeel van beide steden ongeveer 50.000 m². Verhoudingsgewijs hebben de Gentse inwoners gewonnen van de Sint-Niklase bevolking. Het personeel van Stad en OCMW Sint-Niklaas had verhoudingsgewijs dan weer de grootste gespaarde ecologische voetafdruk. Dat brengt de eindstand op 1-1.
Zowel in de groep Gentenaars als in de groep van Sint-Niklazenaren wordt een veggie-etentje ter waarde van 100 euro verloot onder de deelnemers. (mb)