Tunnelkoker onder spoorweg werd huzarenstukje
LOKEREN. De bewoners van omgeving Spoele kregen vorige week een brief van Infrabel in de bus met de melding dat in het weekend van 29-30 oktober een tunnel voor fietsers en voetgangers ging geplaatst worden onder de spoorlijn 57 Lokeren-Dendermonde.
De werken vonden dag en nacht plaats ter hoogte van de Spoelekerk (Jozef De Veusterstraat), en bedoeling was dat er vanaf maandag 31 oktober terug treinverkeer mogelijk zou zijn.
De tunnelkoker, geprefabriceerd op de terreinen van de kerkfabriek, lag ter plaatse klaar. De sporen moesten worden uitgebroken, en na het uitgraven van een put moest de koker (ruim 60 ton) daarin geplaatst worden door een 500-tons-kraan. Na de nodige opvullingswerken moesten de sporen dan geplaatst zijn tegen maandagmorgen.
Gasleiding
Tijdens de graafwerken zaterdagvoormiddag ontdekte men echter onvoorzien een ondergrondse gasleiding. Dankzij de voorzichtige manier van werken werd de leiding niet beschadigd, maar het werd wel onmogelijk om de tunnelkoker zomaar te laten inzakken. Er werd gevreesd dat er maandag, dinsdag en woensdag geen treinverkeer mogelijk zou zijn.
Tussenoplossing
Infrabel en Eandis bleven evenwel niet bij de pakken zitten en bedachten een oplossing. De gasleiding werd plaatselijk versterkt, en onderaan de betonnen tunnelkoker werden sleuven uitgeslepen die over de leiding pasten. Daarna vergde het heel wat precisie-kraanwerk om het tunnel langs de elektrische bovenleidingen en over de gasbuis heen te plaatsen. Zondagavond was men nog volop aan het werk om de putten naast de koker verstevigd op te vullen. In de loop van zondagnacht moesten dan nog de sporen herplaatst worden, zodat vanaf maandagmorgen normaal treinverkeer opnieuw mogelijk was. Infrabel en Eandis leveren hier een huzarenstukje af om, ondanks de tijdrovende tegenslag, toch nog treinverkeer mogelijk te maken tegen maandagmorgen.
Afwerking
Een en ander heeft wel als gevolg dat er momenteel in de tunnel een gasbuis ligt, hoger dan de bodem. Niet echt een acuut probleem, want pas in het voorjaar 2017 zal er voetgangers- en fietsverkeer mogelijk zijn. Infrabel en de Stad Lokeren moeten nog zorgen voor aanleg van toegangswegen naar de tunnel, samen met de nodige afrasteringen en beveiligingen. Tegen die tijd zal Eandis de hinder oplossen door verplaatsing van de gasleiding.
Uiteindelijk komt er vanaf de Spoele-school een korte en veilige fietsverbinding, die direct aansluit op het reeds bestaande fietspad naast de spoorweg van Lokeren naar Zele. Tussen de school en de nieuwbouwwijken aan de overkant van het spoor ontstaat er meteen een veilige voetgangersdoorgang. De sporen liggen op die plaats nog op een verhoogd talud, naar schatting ruim 2 meter bovengronds. Ten opzichte van de aangrenzende terreinen moest de tunnel daardoor minder diep ingegraven te worden, en volstaan er toegangswegen met een geringe hellingsgraad.
Vanaf het moment, dat de tunnel gebruikt kan worden, zal de spoorovergang aan de nabijgelegen Driesstraat afgeschaft worden; de straat wordt daar dan definitief afgesloten, naar verwachting in het late voorjaar 2017. (jdw)