Digitale stad Sint-Niklaas wordt volwassen

SINT-NIKLAAS. Het project voor een digitale stad Sint-Niklaas is het proefstadium ontgroeit. Op woensdag 9 mei wordt het voor alle inwoners, handelaars en verenigingen opengesteld. Het project is een samenwerking met Fifthplay (Niko) en bpost. 

Komende woensdag 9 mei lanceert Sint-Niklaas haar digitale stad naar alle inwoners, handelaars en verenigingen op haar grondgebied. Het project startte vorig jaar als een proefproject bij 250 gebruikers in 75 woningen en bij 25 handelaars in Sint-Niklaas. De stad werkt voor dit project exclusief samen met fifthplay, een dochterbedrijf van Niko Group uit Sint-Niklaas, dat vandaag al technologieën ontwikkelt voor digitale steden, slimme energiediensten en e-diensten in de zorgsector.

Gelijktijdig lanceert bpost de test van de nieuwe dienstverlening 'boodschappen aan huis' in Sint-Niklaas. Dankzij onder meer de fifthplaytechnologie kunnen inwoners van Sint-Niklaas via het digitale stadsplatform hun inkopen online doorgeven aan de lokale handelaars. De postbode brengt dan de boodschappen op afspraak aan huis bij de inwoners en zorgt voor de afrekening. (mb)