Dag van de Klant: meerderheid KMO's steunt verenigingsleven
REGIO. Vandaag, zaterdag 24 september is Dag van de klant. Hiermee focust UNIZO op het belang van zelfstandigen voor de gemeenschap. Dat belang blijkt volgens een enquête vrij groot te zijn. Maar liefst 85 procent van de Vlaamse KMO's steunt het verenigingsleven of maatschappelijke projecten. Vooral sport- en jeugdbewegingen en scholen horen bij de gelukkigen.
Met de Dag van de Klant wil UNIZO het belang van zelfstandigen voor de plaatselijke gemeenschap in de kijker zetten. De voorbije weken hield de zelfstandigenorganisatie een bevraging onder haar leden. Uit die enquête blijkt dat 85% van de Vlaamse KMO's maatschappelijke projecten en/of het verenigingsleven sponsort. Ter vergelijking: in 2008 trok slechts 68% van de KMO's de geldbuidel open voor verenigingen. Meer KMO's steunen dan wel het verenigingsleven, toch wordt er minder financieel gesponsord dan drie jaar geleden. Dat komt omdat er meer met waardebons en kortingen wordt gewerkt. “Ondernemers proberen op die manier de klant aan zich te binden. Het belang van sponsoring bij KMO’s blijft dus stijgen en de positieve invloed daarvan op ons sociaal en gemeenschapsleven mag niet onderschat worden,” zegt UNIZO.
Uit dezelfde enquête blijkt dat sportverenigingen het meest worden gesponsord. Ruim 75 procent van de KMO's sponsort een sportvereniging. Daarna volgen jeugdbewegingen en scholen. Ruim 60 % van de KMO’s die sponsort doet dit door middel van financiële bijdragen. De rest doet dit in natura met gratis producten of waardebons. KMO's sponsoren vooral omdat het wordt gevraagd. Betrokkenheid bij de buurt komt pas op de derde plaats als reden om bij te dragen. Toch blijken de meeste ondernemers vooral oog te hebben voor lokale activiteiten.
dag van de klant
Bijna 80% van de ondervraagde ondernemers uit de kleinhandel doet vandaag mee met de Dag van de klant, vooral om de klanten te bedanken. (mb)