Kerncentrale Doel staat open voor dialoog

DOEL. De Nucleaire Productiezone Doel voert al jaren een open communicatie met de omwonenden en wil de buitenwereld betrekken bij het gebeuren in de kerncentrale. Aandacht voor dialoog en omgeving, zo noemt directeur Jan Bens dat. Het informatiemagazine "Doelbewust" onderstreept die bedoelingen. In 2004 verscheen het weer 4 keer, telkens op 57.500 exemplaren. Het nummer van december was zelfs het 50ste in de rij. Eind van het jaar kreeg "Doelbewust" ook een nieuwe verantwoordelijke uitgever met Els De Clercq. 

In de KCD bestaat ook een klankbordraad die uit een 14-tal personen bestaat uit de omgeving van Doel.  Niet alleen uit Groot-Beveren maar ook uit het Nederlandse Hoogerheide, Sint-Niklaas, Zwijndrecht en gemeenten langs de overkant van de Schelde met Stabroek en Zandvliet. Voor Groot-Beveren zijn dat Frank Buyssens uit Haasdonk, Michiel De Spiegeleer uit Doel, Magda Michiels, Luc Vigoureux en Paul Van Craenenbroek uit Beveren, Andre uit Vrasene, Walter Van Kruyssen uit Kieldrecht en Andre Van Puyvelde uit Kallo.
Zij komen twee of drie keer samen.
KCD zorgt ook voor sponsoring zoals bv. aan het drugpreventieproject van het Koninklijke Atheneum Beveren, het sportfeest voor andersvaliden, de ijspiste van Beveren. Diverse scholen en verenigingen konden ook rekenen op 51 computers en 4 printers die werden weggeschonken.
In 2004 stond de deur in Doel ook open voor bedrijfsbezoeken. Er kwamen bijna 15.000 mensen langs. De Doel Eco- Fietsroute werd gereden door 5.947 fietsers. Verder kwam de kerncentrale ook naar buiten via de geboorte van een jonge slechtvalk op 6 mei 2004. Er blijkt daarvoor nu belangstelling te komen van een televisiezender die wil komen filmen voor een dierenprogramma.
Voor 2005 zal de aandacht voor dialoog en omgeving zeker verder worden gezet. De klankbordraad en het milieuoverleg lopen door. De bedrijfsbezoeken worden bestendigd en voor de Doel Eco- Fietsroute, langsheen de Schelde en naar Saeftinghe, zullen 70 nieuwe fietsen worden aangekocht. Die fietsen worden in bruikleen gegeven maar worden niet altijd met eerbied behandeld want na een jaar waren er al versleten.
Rond het infomagazine "Doelbewust" komt een marktonderzoek. Men wil te weten komen of het magazine aanspreekt en of het wordt gelezen. (F)