Weg met zwaar verkeer in de omgeving Hoefijzersingel
ZWIJNDRECHT/BURCHT. Het openen van Intratuin heeft van de Hoefijzersingel een vrij drukke weg gemaakt. Er reed natuurlijk al heel wat verkeer tot aan de parking van Carrefour of doorgaand naar de KMO-zones. De straten daar in de buurt worden ook meer belast en de inwoners zijn er alles behalve gelukkig mee. De gemeente en de lokale politie werkten nu samen een reeks maatregelen uit om de verkeersdruk en de hinder van vrachtwagens in de omgeving van Carrefour en de straten in de buurt voor een stuk onder controle te brengen.
Enkele maanden geleden verschenen prachtige grote, blauwe borden die bij een bewegwijzeringsplan hoorden. Daardoor moest het zwaar verkeer uit de woonstraten worden gehouden. Het was een werk van de gemeentelijke verkeerscel. De opvallende blauwe borden werden geplaatst op strategische plaatsen om zo chauffeurs van zwaar verkeer vlot hun weg aan te wijzen in de richting van de KMO-zones. Ze werden geplaatst op de Pastoor Coplaan ter hoogte van beide afritten, aan het kruispunt met de Heidestraat, en op het rondpunt ter hoogte van Carrefour.
Om het zwaar verkeer volledig te bannen in bepaalde woonstraten in Burcht, werd een verbod ingevoerd voor vrachtwagens met een MTM (maximum toegelaten massa) van hoger dan 22 ton. Hierdoor zou het gebied Kraaienhoflaan, Prins Leopoldstraat, Koning Albertstraat, Prins Boudewijnstraat, Constant permekeplein, Elfde geniestraat en het éénrichtingsgedeelte van de Antwerpsesteenweg vrij moeten blijven van grote vrachtwagens.
In de Zwijndrechtsestraat ter hoogte van Carrefour kwamen vrachtwagens parkeren in de parkeerstroken voor auto’s. Om dit te verhinderen plaatste de gemeente daar in een eerste fase betonblokken neer. Voor de vakantie werden ze vervangen door mooie plantvakken. In het volgende plantseizoen wordt het groen aangeplant. Dus weg met die trucks. Maar waar moeten ze heen?
In de gemeente Zwijndrecht geldt trouwens binnen de bebouwde kom een algemeen parkeerverbod voor voertuigen met een MTM van meer dan 3.5 ton. Geregeld stelt de politie vast dat vooral buitenlandse truckers dit negeren. De lokale politie treedt hiertegen ontradend op. Het moet voor vreemde truckers niet simpel zijn om een plaats te vinden om hun ‘verplichte’ pauze te houden. Tenzij ze het Zwijndrechtse havengebied kennen.
Deze ingrepen moeten samen met de gerichte controles en het verkeerstoezicht van de lokale politie de verkeersveiligheid en de verkeerscirculatie verbeteren en zo bijdragen tot een leefbare gemeente. (Rolf Duchamps)