Spoorstaking Socialistische vakbond niet goed onthaald

REGIO. "’t Was stil op de spoorlijnen die doorheen het Waasland lopen. De spoorpendelaars waren echt woedend omdat naast de dagelijkse gebrekkige dienstverlening, ze er nu nog een staking van de socialistische vakbond bovenop kregen. Vooral viel de stilte op tussen Linkeroever- Zwijndrecht – Havengebied en dan verder door naar  Beveren- Sint-Niklaas waar toch de grote lijnen naar Gent Sint-Pieters met grote regelmaat langs komen. De perrons bleven leeg. De autostrades niet want daar stond om half negen alles samen al ruim 350 km files.

Jean-Marie Dedecker had er een reactie voor in judotermen. "Het is onwezenlijk dat een openbare dienst  de hele economie ongestraft in een houdgreep kan nemen, zonder dat de overheid daar tegen optreedt. De actie is bovendien alleen gericht op het eigen kleine profijt van het personeel, en is maatschappelijk noch sociaal verantwoord." De vakbond ACOD laten hun eigen treinen ontsporen. Die is het niet eens met een reorganisatie in het goederenvervoer die volgens de bond honderden banen zal kosten.

Terwijl de onderhandelingen over het verlieslatende B-Cargo zo goed als rond waren, draait de onverantwoordelijke socialistische vakbond er nog een stakingsdag bij, en mogen tienduizenden pendelaars voor de zoveelste hun plan trekken. Voor LDD is het duidelijk dat alleen de privatisering van B- Cargo, en uiteindelijk van de hele NMBS het spoor weer rendabel en efficiënt kan maken.

De actie kan Vlaanderen wel 100 miljoen euro kosten en daar zal de privé voor opdraaien. Alleen al voor de lange files heeft de staking een economische impact van 500.000 euro. Jean-Marie Dedecker vindt het toppunt wel dat die vakbonden ieder jaar 8 miljoen euro opstrijken om de sociale vrede af te kopen, maar daar nooit worden op afgerekend. Evenmin als de top van de NMBS die met een maandwedde van een half miljoen euro  ( 498.279,66 euro) zich ook geen zorgen hoeft te maken.

Er was ook al heel wat discussie rond het gegeven van bij zo’n staking te zorgen voor een minimale dienstverlening. Maar Inge Vervotte (CD&V), Ontslagnemend minister van Overheidsbedrijven, zei dat zoiets in de praktijk niet haalbaar is. In Frankrijk hebben ze dat ook al in een wet voorzien maar er komt niks van in huis.

De vraag is of het geen gevaarlijk spel is deze staking. In een modern en duurzaam transportbeleid zou het dichte spoorwegennet in Vlaanderen een troef moeten zijn om de autowegen van zwaar verkeer te ontlasten. LDD betreurt vooral dat het personeel van het spoor al zijn kansen voor de toekomst aan het verspelen is.(Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

ZWIJNDRECHT.  Morgen zal naar verwachting het spoorverkeer grotendeels plat liggen door een staking. Automobilistenvereniging VAB en Taxistop raden aan om massaal te carpoolen om chaos op de weg te...

ZWIJNDRECHT. Automobilistenvereniging VAB roept op tot solidariteit met treinreiziger op woensdag 3 oktober, wanneer de spoorwegen staken. Uit onderzoek blijkt dat 1 op 3 automobilisten de kosten...