Waar blijft overleg kilometerheffing?
REGIO. Het is een beetje stil geworden rond de invoering van de slimme kilometerheffing waarbij betaald moet worden in functie van de afgelegde kilometers, op de autowegen. Maar van een geboorte van et systeem is nog altijd geen sprake. Maanden terug had op dat vlak Vlaams parlementslid Bart Tommelein die ook voorzitter is van het Beneluxparlement, nog gezegd dat de verschillende regeringen van ons land dringend met elkaar moeten overleggen over autofiscaliteit. Ook met Nederland en Luxemburg is overleg nodig. Hij reageerde daarmee op Didier Reynders die zomaar een nieuwe wegenbelasting wilde invoeren.
Het kwam er op neer dat Vlaanderen een slimme kilometerheffing wilde en Wallonië een wegenvignet wat als een soort van péage zou neerkomen. Maar ons land is zo klein dat er inderdaad best snel overleg gepleegd moet worden met de verschillende regeringen, zowel in binnen- als in buitenland. Bart Tommelein stelde ook hierbij: "Overleg is broodnodig. Wat heeft het voor zin om in een land, waar je in nog geen drie uur van het noorden naar het zuiden kan rijden, verschillende systemen in te voeren? Eenvormigheid is hier belangrijk, liefst mét Nederland en Luxemburg. De drie landen kennen alle drie een wijd vertakt wegennetwerk en zijn transitlanden. Onze wegen in goeie conditie houden vergt dan ook een grote kost."
Etienne Schouppe dacht er destijds al over na hoe het systeem zou moeten werken maar de gewesten op hoge kosten jagen om registratiepunten te installeren wilde hij niet. Hij was voorstander van satellietverbindingen via het systeem Gallileo, om zo de kilometerheffing rond te krijgen. Bart Tommelein beloofde op het niveau van het Beneluxparlement binnenkort een conferentie organiseren om toch te trachten uit de impasse te geraken.
In Nederland hadden ze eind 2009 reeds een akkoord klaar over de invoering van een slimme kilometerprijs of de prijs die men betaalt per gereden kilometer. Er werd bij onze Noorderburen gekozen voor een basistarief van 3 eurocent in 2012 dat oploopt naar 6 à 7 eurocent in 2018. Zwaardere voertuigen , meer vervuilende voertuigen en wie in de spits rijdt, zou meer moeten betalen. Dat noemden ze toen een ‘slimme prijs’, die rekening houdt met congestie en met de uitstoot naar het milieu. De vaste verkeersbelastingen zouden in ruil worden afgeschaft.
Maar dat is Nederland. Wij zijn Vlaanderen en er zit toch leven in de aanpak want de Vlaamse Regering werkt er verder aan om de slimme kilometerheffing in te voeren voor vrachtwagens. Het is minister Hilde Crevits die er rond wil werken. Het is de bedoeling om tegen 2013 de voorgesteld doelstellingen te verwezenlijken. Er ligt al een bestek klaar om een consultant aan te stellen die voor begeleiding zal zorgen bij de aanbesteding van het project. Er wordt gehoopt dat ook het Waals en het Brussels gewest mee op de weg wil meerijden met het Vlaams gewest. Gedeelde kosten zijn zo toch meegenomen. En volgens minister –president Kris Peeters, zouden die gewesten dat ook doen.
Het invoeren van de slimme kilometerheffing zal een positief effect hebben op de mobiliteit en het milieu. De heffing zal bepaald worden naar het aantal gereden kilometers, het tijdstip (de kilometerprijs in de spits zal gevoelig hoger liggen dan daar buiten!) en de milieuvriendelijkheid van de wagen.
En de péage van Didier Reynders dan? Hij dacht er begin van het jaar aan om een nieuwe wegenbelasting in te voeren om zo het begrotingstekort weg te werken. Hij wilde tegen 2015 de begroting in evenwicht krijgen. En de wegentaks zou daar mee voor kunnen zorgen. Ook de Belgen zouden moeten dokken maar wel minder dan de buitenlanders die van onze wegen gebruik maken.
Toen van péage werd gesproken zadelden zij bij Lijst Dedecker onmiddellijk het paard omdat een verdere belasting op de automobilist onaanvaardbaar was. LDD wist dat de Belgen vandaag al 13,1 miljard euro betalen aan verkeersgerelateerde belastingen. Het autogebruik nog meer belasten is dan ook onaanvaardbaar. "Als de accijnzen en BTW worden verlaagd, en de BIV en de verkeersbelasting wegvallen, dan kan er gesproken worden over kilometerheffing, rekeningrijden, péage, of hoe men het ook wil noemen. Maar enkel en alleen als het autogebruik niet duurder wordt.", dat was de visie van LDD toen eerder dit jaar over een ‘péage’ werd gesproken.
LDD merkte ook al op dat het voorstel om de Belgen minder tol te laten betalen dan buitenlanders, nooit aanvaard zou worden door Europa. Dit komt neer op discriminatie. Dat ondervond toenmalig minister-president Leterme toen hij een wegenvignet wilde invoeren en het voor de Vlamingen wilde compenseren door een mogelijke vermindering van de verkeerstaks. Hoe dan ook in Vlaanderen rijden haast één op twee vrachtwagens uit het buitenland en die zullen moeten betalen in functie van hun gebruik van de Belgische autowegen. (Rolf Duchamps)