Jaaroverzicht Intergem bij 30-jarig bestaan
jubileum
In 2010 kan Intergem terugkijken op 30 jaar werking. Aan de wieg van Intergem, in 1980, stonden het toenmalige Denderlec, Edas, Interdender, Interlo en Interwaas. Ook de provincie Oost-Vlaanderen was vennoot. Het was een belangrijke start. Van meet af aan werden de krachten gebundeld om de energiedistributie een dynamische impuls te geven. De participatie van de gemeenten werd aanzienlijk verstevigd op vlak van beleid, investeringen en winstverdeling. In de daaropvolgende jaren werd stevig werk gemaakt van ingrijpende verbeteringen: de sanering van de openbare verlichting, het ondergronds brengen van luchtnetten, de ontelbare uitbreidingen van het gasnet, het bevorderen van rationeel energiegebruik, en de sociale dienstverlening.
Een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van Intergem was de ondertekening, in 1996, van de statuten van de derde generatie. Deze brachten een versterking van de gemeentelijke inspraak en effectieve participatie. Twee jaar voor de komst van de derdegeneratiestatuten zorgde de oprichting van de eigen financieringsintercommunale Fingem voor een verhoging van het aandeel van de gemeenten in het kapitaal. In 2006 klom de gemeentelijke participatie naar 70 %.
kwaliteit van de netten
In 2009 werd ruim 39 miljoen euro geïnvesteerd in de activiteit elektriciteit en 29 miljoen euro in de activiteit gas. Er werden 259 km nieuwe elektriciteitsnetten aangelegd en 173 km nieuwe aardgasnetten. Deze investeringen zijn noodzakelijk, enerzijds om de bedrijfszekerheid van de bestaande netten op peil te houden, en anderzijds om in nieuwe behoeften te voorzien, onder meer in het kader van de aansluiting van nieuwe residentiële of industriële verkavelingen. De permanente aandacht voor de kwaliteit van de netten en de infrastructuur loont.
Gemiddeld ervaren de klanten maar eenmaal om de twee jaar een stroomonderbreking met een gemiddelde onderbrekingsduur van 20 minuten en 59 seconden. Ook de herstellingsduur bleef met 32 minuten en 7 seconden zeer goed scoren. De meeste incidenten waren het gevolg van defecten aan kabels voor middenspanning (Intergem) en hoogspanning (transportnetbeheerder) omwille van kortsluitingen en door defecten veroorzaakt door derden.
De kwaliteit van de netten bij Intergem is absolute top in Europa.
Klantencontact
Op het distributiegebied van Intergem bezochten per einde 2009 samen 32 476 klanten de klantenkantoren, hetzij gemiddeld ruim 2 706 per maand. 18,2 % van de bezoekers kwam voor een nieuwe aansluiting of de wijziging van een bestaande, 9,4 % kwam informatie inwinnen over REG en 59,9 % van de bezoeken had te maken met de sociale openbaredienstverlening. De overige 12,5 % waren bezoeken van uiteenlopende aard, gaande van algemene info tot specifieke info omtrent de marktwerking.
Volgens een onderzoeksbureau bedraagt de algemene tevredenheidgraad bij de klanen 92,2%
Einde 2009 verzorgde Intergem als sociale leverancier de dienstverlening bij 6 239 residentiële elektriciteitsklanten en 4 490 residentiële gasklanten. Het afgelopen jaar is het aantal klanten sociale leverancier met nagenoeg 18 % gestegen. In totaal staan er 6 215 budgetmeters opgesteld, waarvan er 3 811 actief zijn. Sinds 1 juli 2009 werden ook budgetmeters voor aardgas ingevoerd. Bij Intergem werden er vorig jaar 395 geplaatst.
De opladingen van de budgetmeters gebeuren bij Intergem ofwel via de eigen klantenkantoren (43 %) of via derden, zoals OCMW's (57 %). De omzet van opladingen bedroeg 1.749.807,2 euro in 2008 (enkel elektriciteit) en 2.310.407 euro in 2009 (elektriciteit en aardgas). Per oplaadbeurt werd in 2009 gemiddeld voor 55,33 euro opgeladen.
Voor Intergem bedroeg per einde 2009 het aantal geschorste klanten 341, namelijk 86 elektriciteitsklanten en 255 gasklanten. In 2009 werden 318 geschorste toegangspunten heraangesloten. Intergem probeert zoveel mogelijk schorsingen te vermijden door oplossingen te zoeken voor en tijdens de LAC-zittingen (Locale Advies Commissie)
Voor klanten die bij Intergem een schuld hebben opgebouwd kan sinds vorig jaar een schuldrecuperatie gebeuren via de budgetmeter. Na overleg en op verzoek van de VREG, werd het weekbedrag voor schuldafbouw via de budgetmeter standaard op 5 euro gebracht voor een schuld tot 750 euro. Er zijn eveneens regels opgesteld voor schulden boven de 750 euro.
rationeel energiegebruik
Op vlak van REG-inspanningen werd in 2009 een belangrijk besparingsresultaat geboekt van bijna 192,7 GWh, wat beduidend meer is dan de 46,7 GWh die was opgelegd. Er werden
25 357 REG-premies (een stijging met 63 %) uitgereikt voor een globaal bedrag van 4,8 miljoen euro. Het REG-actieplan 2010 is opgetrokken tot een besparingsdoelstelling van 3,5% of omgerekend 97,6 GWh.
De premies voor superisolerende beglazing (7 847), aardgascondensatieketel (4 827), dakisolatie (4 712), thermostaatkranen (1 103) en muurisolatie (685) waren het meest in trek.
In 2010 gaat specifieke aandacht naar een nieuwe premie voor dakisolatie voor huishoudelijke klanten (500 euro voor minimum 40 m² dakisolatie); de distributienetbeheerder staat niet in voor de uitbetaling van de premie, maar neemt wel een aantal administratieve taken van de Vlaamse overheid op zich.
Sinds 2009 kunnen steden en gemeenten die dat wensen, hun REG-premies aanbieden in samenwerking met Intergem. Klanten moeten dan maar 1 aanvraagformulier indienen voor de premies.
openbare verlichting
Intergem neemt maatregelen om de toenemende druk op de energieprijs voor de openbare verlichting te verminderen. Om de kwaliteit van het beheer van de openbare verlichting te optimaliseren is het wenselijk dat steden en gemeenten zo veel mogelijk standaardmateriaal aanwenden voor de openbare verlichting. Er werd vorig jaar een aangepaste lijst uitgewerkt en aan de gemeenten bezorgd.
Er wordt verwacht dat de gemeenten meer en meer zullen overstappen naar alternatieve brandprogramma’s. Daarbij zullen de lampen tijdens de nacht, vanaf een bepaald tijdstip een paar uur worden gedoofd, om tegen de ochtend terug op vol vermogen te branden. Om aan deze vraag naar alternatieve brandprogramma’s tegemoet te komen, heeft Intergem haar goedkeuring gehecht aan een gestandaardiseerd aanbod aan brandprogramma’s en dit ook aan de gemeenten meegedeeld.
slimme netten en slimme meters
Bij Intergem tellen ook slimme netten en slimme meters mee. Of werken rond meer ‘profijt’ voor de klant. In totaal staan er op het distributiegebied van Intergem 5 310 installaties op zonne-energie, goed voor een totaal vermogen van 63 MW. Bij tal van serristen en andere bedrijven die behoefte hebben aan warmte en energie zijn WKK’s opgesteld voor een totaal vermogen van 12 MW. De windmolens in het Intergem-gebied hebben een vermogen van 83 MW.
Om het tweerichtingsverkeer van de energiestromen als gevolg van de spectaculair toenemende lokale stroomproductie via windmolens, zonnepanelen en warmtekrachtkoppeling op een kostenefficiënte manier te kunnen beheren, is de ontwikkeling van een slim netwerk met ‘slimme meters en slimme netten’ technisch noodzakelijk. Bovendien vormen ze een hefboom voor een efficiënt energiebeleid in Vlaanderen. Momenteel loopt een proefproject in Leest en Hombeek met 4.200 verbruiksmeters voor elektriciteit en aardgas. Het concept dat wordt uitgetest steunt op betrouwbare datacommunicatie via de laagspanningskabels. Er volgt nog een tweede project met 40.000 meters op andere locaties.
Indien alle fasen van de projecten positief worden beoordeeld, kan de uitrol van de slimme meters bij alle klanten van start gaan in 2014. Slimme meters zijn geen doel op zich. Ze moeten een hulpmiddel vormen om de distributienetten om te vormen tot een intelligent net en om netbeheerders en eindverbruikers de nodige informatie te verschaffen om het energieverbruik zo efficiënt mogelijk te kunnen organiseren. Op die manier wordt een bijdrage geleverd om de milieudoelstellingen van de diverse overheden te helpen realiseren.
Na de algemene vergadering gaf Voorzitter Paul Van de Casteele de fakkel door aan Piet Buyse, Burgemeester van Dendermonde. (Rolf Duchamps)