In gedachten met de tram naar Beveren West
Tijd dus om er eens wat nader op in te gaan. We namen daarvoor de ideeëntram van ABLLO, de zo gewaardeerde natuur- en milieugroep in het Waasland, en bolden er mee doorheen Beveren. Begin dit jaar vreesde ABLLO nog dat er weer een te lange tijd over zou gaan om de tramdoortrekking te verwezenlijken. Wel werd toen opgemerkt: "Toch is er een kans om voorrang te pakken in dit dossier. Want hoe sneller die tram er komt, des te beter wordt de kostenstructuur voor De Lijn. Nu lopen die kosten te veel op door te veel bussen die tussen Melsele-Krijgsbaan en Linkeroever domweg nààst de tram rijden."
Per jaar rijden er 52.366 bussen over 5,8 km naast de tram van Melsele-Krijgsbaan tot Linkeroever.
En zo is het toch. In Zwijndrecht wordt dat pas duidelijk hoe bus en tram netjes in dezelfde rij, op dezelfde vrije baan naar dezelfde bestemming rijden. Komt daar een oplossing voor, De Lijn zal er financieel wel bij varen. Voor de aanleg van de sporen wijst ABLLO naar het aanleggen van trajecten met een enkel spoor. Zoals het vroeger ook was met de tram Hamme -Antwerpen. De moderne tram is een dure spoortechniek, zegt ABLLO maar langs de andere kant wordt het ook een straf vervoerverhaal als men weet dat één trambestuurder 125 mensen kan vervoeren en dan nog in comfortabele omstandigheden.
ABLLO vzw vindt dat het netwerk van trein, tram en, bus als één geheel moet benaderd worden. Daardoor werd gewezen naar een eerste fase met een tram naar het Station van Beveren, wat van aan de huidige terminus aan de Krijgsbaan een afstand is van 4,5 km. Maar vanuit de gemeente zelf werd besloten toch maar niet naar het station te rijden via de Gravendreef. De tram rijdt eigenlijk al parallel met de treinlijn en om weer naar de N70 te komen zou de tram doorheen de Peperstraat moeten en dat zal zoveel hinder teweeg brengen dat het helemaal de moeite niet is om de tram langs het station te laten om rijden. Dus rechtdoor naar Hotel Beveren, is de goede weg.
Er wordt vooropgesteld dat er gemiddeld om de 700 meter een halte voorzien moet worden. Ze moeten vlot toegankelijk zijn. Omdat het lange trams zijn moet toch gerekend worden op een zone van wel 80 meter aan een halte. Dat werd door ABLLO allemaal berekend.
ABLLO spreekt zelfs van hem te laten rijden tot in Sint-Niklaas. Diep in Oost-Vlaanderen. Volgens hen moet er nu een samenwerkingsverband opgezet worden met de gemeenten, de provincies, De Lijn, de NMBS en de Vlaamse dienst voor Openbare Werken. "Vooral De Lijn Oost-Vlaanderen", aldus ABLLO "moet durven haar sterke buslijn op te geven aan De Lijn Antwerpen die met een Antwerpse tram inderdaad doordringt tot in Oost-Vlaanderen. Maar ook met de NMBS moet samengewerkt worden. Enkel zo kan een netwerk ontstaan, waar de noden van de klant van tel zijn."
Uit onderzoek bleek dat er nu 12 bussen van Beveren naar Antwerpen rijden tijdens het spitsuur. ABLLO stelde voor om die te vervangen door 4 lange trams die dan nog het dubbele aan vervoerscapaciteit kunnen hebben. Ze willen dubbele trams van wel 60 meter lang. Per uur 4 lange trams komt volgens hen overeen met het vervoer van 500 personen en die verwijzen dan weer naar 400 auto’s. Bovendien is er op de weg dan weer meer plaats voor wie echt met de auto moet rijden en de hulpdiensten. Er zal ook meer plaats zijn op de parkings.
ABLLO heeft ook al een lijnnummer voor de tram naar Beveren. Dat zou tram 80 worden. De 80-lijnen zijn via de bussen ook al in de running maar ze beginnen pas met 81. (Rolf Duchamps)