Wegenwerken op autosnelwegen tot eind juli
REGIO. Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits maakt werk van een inhaalbeweging voor het onderhoud van de Vlaamse wegen. Vandaag gaf de minister een overzicht van de geplande wegenwerken op de Vlaamse autosnelwegen. Tot eind juli worden er al 19 wegenwerken gepland. Reeds enkele jaren wordt meer geïnvesteerd in het structureel onderhoud van wegen waardoor de huidige onderhoudsachterstand de komende jaren zoveel mogelijk zal worden weggewerkt. Dit heeft voor gevolg dat er ook de volgende maanden intensief gewerkt zal worden. Dit zal gebeuren met de nodige aandacht voor minder hindermaatregelen. In het driemaandelijke overleg met de vertegenwoordigers van de weggebruikers worden de verschillende maatregelen overlopen en indien nodig bijgestuurd.
De werken op de autosnelwegen passen in verschillende beleidsdoelstellingen. Minister Hilde Crevits heeft bij de voorstelling van het meest recente rapport ‘toestand van het wegennet’ gesteld dat de achterstand van op de autosnelwegen tegen 2015 moet worden weggewerkt.
Sinds 2004 worden de middelen voor structureel onderhoud systematisch opgetrokken met oog op de verbetering van de kwaliteit van ons wegennet. In het laatste rapport is trouwens gebleken dat deze aanpak werkt. De stijging van de budgetten werd vertaald in een betere score. Een goed onderhouden wegennet draagt uiteraard ook bij tot een verhoogde verkeersveiligheid. De verhoging van de verkeersveiligheid wordt ook gerealiseerd door bijvoorbeeld de aanleg van een aarden middenberm op de E403 ter hoogte van Roeselare.
Daarnaast moet de bestaande wegcapaciteit geoptimaliseerd worden. Minister Hilde Crevits zet daarom in op de verdere realisatie van het Dynamisch Verkeersmanagement. Bij de uitvoering van wegenwerken wordt waar mogelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om samen met de aanpassingswerken aan de weginfrastructuur ook maximaal de toekomstige telematica infrastructuur voor te bereiden en uit te bouwen. Zo wordt vermeden dat op dezelfde plaats 2 maal gewerkt moet worden. Dit is niet alleen economisch voordeliger maar het zorgt er ook voor dat extra hinder voor de weggebruiker kleiner wordt. Zo wordt op de invalswegen van en naar de E40 tussen Brussel en Leuven dynamisch verkeersmanagement geplaatst. De autobestuurders zullen bij incidenten tijdens de werken op de E40 tussen de complexen van Sterrebeek en Bertem tussen juni en oktober slim geleid en beter geïnformeerd worden.
Naast de werken in het kader van onderhoud en herstellingen wordt ook verder gewerkt aan een gerichte capaciteitsuitbreiding van het hoofdwegennet (zoals de spitsstrook op de E313) en andere ‘bottlenecks’ in het wegennetwerk (bij voorbeeld de bypass Ikea A12 in functie van de doorstroming).
Ook komen er geluidsmilderende maatregelen via een overlaging met een geluidsvriendelijke asfaltsoort of door de plaatsing van geluidsschermen.
Dit jaar wordt meer dan 91 miljoen euro uitgetrokken voor werken op onze autosnelwegen. Dit vertaalt zich in minimaal 34 projecten. Het gaat om 19 projecten tot 31 juli 2010; en al 14 zeker projecten van 1 augustus tot 31 december 2010.
De uitvoering van de werken kan niet zonder enige hinder te veroorzaken. Toch wordt er alles aan gedaan om de hinder tot een minimum te beperken.
Dit begint al bij een goede en correcte informatie voor wie de weg op moet. In dit kader werden de werken al besproken op het minder hinder overleg met de vertegenwoordigers van de weggebruikers: Touring, VAB, Transport en Logistiek
Vlaanderen, Febetra, UPTR, Unizo, Voka en NSZ. Daarbij werd er per werk een fiche opgesteld om te bespreken welke begeleidende minder hinder maatregelen kunnen worden genomen. Tevens werd er per werk een inschatting gemaakt door het Vlaams Verkeerscentrum van de te verwachten hinder. De hinderinschatting in onderstaand overzicht van wegenwerken wijst op de bijkomende hinder ten gevolge van de werken en is dan ook bijkomend ten opzichte van de dagelijkse fileproblemen.
In het minder hinder overleg zal voortaan ook een vertegenwoordiger van de wegenarbeiders betrokken zijn via de aansluiting van het Nationaal Actiecomité voor Veiligheid en Hygiëne in het Bouwbedrijf, of kortweg NAVB.
Bij de uitvoering van wegenwerken spelen weersomstandigheden een belangrijke rol. De timing van onderstaande wegenwerken kan dan ook in functie van de weeromstandigheden wijzigen.
Minister Hilde Crevits: "Na de voorbije winterperiode is iedereen het er over eens dat het essentieel is om het wegennetwerk in goede conditie te houden. Dit vraagt veel investeringen op het terrein om dit kwalitatief te laten uitvoeren. Natuurlijk vertaalt zich dit in heel wat wegenwerken, en brengt dit ook hinder met zich mee. Ik reken dan ook op ieders begrip dat dit nodig is om de onderhoudsachterstand weg te werken. Via het protocol minder hinder zullen goede afspraken gemaakt worden om minder hinder maatregelen te nemen om de wegwerkzaamheden zo vlot mogelijk te laten verlopen. Daarnaast vraag ik dat iedereen die langs de wegenwerken rijdt even blijft stilstaan bij de veiligheid van de vele wegenarbeiders. Ze zullen de komende maanden overdag, ’s nachts, in het weekend en in vakantieperiodes hard werken aan onze wegen." (R.D.)