Niet meer in de rij in Administratief Centrum

Image
Een huidige zithoek aan de diensten bevolking en burgerlijke stand.
ZWIJNDRECHT. Burgers die in het Administratief Centrum naar de diensten Bevolking en Burgerlijke Stand komen worden wel eens bedacht met een lange aanschuifrij. Het wachten kan op drukke  momenten  wel eens  lang duren. Er zijn daar in de omgeving wel stoelen maar ’t is natuurlijk op te letten om dan de plaats in de rij niet te verliezen. Bovendien staat de rij wachtende vlakbij de burgers die aan de balie staan en geholpen worden. Het gemenetebestuur vindt dat op die manier er weinig sprake is van enige privacy. Zoeken naar een oplossing was dus de opdracht. En die nu ook gevonden.

Voor het bestuur stond een moderne, hedendaagse dienstverlening steeds al hoog aangeschreven. Daarom wil men nu uitpakken met een geautomatiseerd bezoekersonthaal dat er voor zal zorgen dat de burgers zo snel en efficiënt mogelijk doorverwezen worden naar de wachtruimte en de bevoegde ambtenaar. Ze zullen via een volgnummer op een comfortabele manier hun beurt kunnen afwachten. De privacy voor de burgers wordt verhoogd door de wachtruimte af te scheiden van de balies. En wat meer is, tijdens het wachten kan gekeken worden in extra informatie (via brochures, folders en een tv-scherm.

Image
De indrukwekkende inkombalie waar de bezoekers verwelkomd worden.
Een klantenbegeleidingssysteem (of wachtrijsysteem) bezorgt aan de onthaalbalie een ticket met een volgnummer.De bezoekers  kunnen vervolgens plaatsnemen in de wachtruimte bij de onthaalbalie. In een comfortabele zithoek kunnen ze rustig hun beurt afwachten. Via een oproepscherm in de centrale hal, worden ze op de hoogte gebracht (eventueel gepaard met een geluid) wanneer het hun beurt is en aan welke balie zij terecht kunnen (via een nummer- of lettersysteem). Door een indicatie van balienummer (of letter) bij elke medewerker of balie a.h.v. kleine schermen of lichtbalken kunnen de burgers onmiddellijk naar de overeenkomstige medewerker. Als dat geen service is.
Denkend aan de 'Brouwerij' van het gemeentehuis van Kruibeke, zou het ook nog kunnen de bezoekers een tas koffie aan te bieden. Wie daar langs komt kan meteen aan de koffie zitten... De aankoop van het wachtrijsysteem wordt geraamd op 10.000 euro. (Rolf Duchamps)

 

Lees ook:

SINT-GILLIS-WAAS. Er komt een nieuw administratief centrum die alle administratieve dienst moet huisvesten. Momenteel zitten die diensten verspreid over het beschermd monument kasteel De Vaulogé,...

REGIO. Er komt in elke provinciehoofdstad een Vlaams Administratief Centrum (VAC). Eind 1999 besliste de Vlaamse Regering daartoe. Het is een gebouw waar de entiteiten, diensten van de Vlaamse...

Aan de sokkel werd een houtconstructie aangebracht.ZWIJNDRECHT. Burgemeester Willy Minnebo heeft in zijn column in het Informatieblad van de gemeente aandacht besteed aan de afwerking van de...

De prachtige trappenpartij aan de achterzijde van het AC: een voorsmaakje van de verdere afwerking?ZWIJNDRECHT. Het Administratief Centrum aan het Binnenplein is een schitterend en groot eigentijds...

De nieuwe vrijetijdsbalie in het Administratief Centrum aan het Binnenplein.ZWIJNDRECHT. De gemeente start op 1 februari met het één loketprincipe voor de vrijetijdsdiensten Cultuur,...

ZWIJNDRECHT. Op de muren aan het Administratief Centrum aan het Binnenplein, werden in zwarte verf spreuken gespoten die waarschijnlijk vanuit een kritische hoek komen, gericht op het Zwijndrechtse...