Primeur voor Vlaanderen: Beveren verlicht fietspad met LED's op zonne-energie

Image
De fietspadverlichting met zonnepanelen. Beveren is de eerste gemeente in Vlaanderen die dit systeem toepast.
BEVEREN. Het is al een knap stukje fietspad dat naast de spoorlijn Antwerpen - Gent  aan restaurant Beveren begint en in de richting van Nieuwkerken loopt. Dat is pas veilig fietsen en hopelijk wordt het pad ook verder doorgetrokken en eventueel tot in Zwijndrecht om dan richting Linkeroever uit te gaan. Dit fietspad is 1,4 km lang en is drie meter breed. Het is een onderdeel van een fietstraject over lange afstand tussen Sint-Niklaas en Zwijndrecht. Binnenkort zal de stad Sint-Niklaas zijn deel van dit fietspad aanleggen en ook de gemeente Beveren is volop bezig met de plannen van de volgende fases, nl. tussen Hotel Beveren en het station.

Dit nieuwe fietspad is voor de fietsers een alternatief om op een veilige manier de N70 en de Boerenstraat te vermijden. Het zal ongetwijfeld veel gebruikt worden voor woon - werk en woon - school verkeer. Daarom is in de winter een verlichting van dit afgelegen fietspad absoluut noodzakelijk voor het veiligheidgevoel van de fietsers. De eerste verlichtingspalen met armaturen werden aangebracht en wie ze van nabij bekijkt zal zien dat het iets helemaal nieuw is. De gemeente Beveren koos in dit dossier niet voor een nieuwe continu verlichte lijninfrastructuur met de bijhorende lichtpollutie en hoog elektriciteitsverbruik. Deze bijkomende verlichting zou ook het leven van planten en dieren bijkomend verstoren.

Image
Het fietspad langs het spoor richting Motel Beveren. Links de palen van de LED-verlichting.
Het college van burgemeester en schepenen heeft dan ook in de loop van vorig jaar beslist om dit fietspad uit te rusten met energiezuinige LED verlichting die werkt op zonne-energie. Een energiezuinig LED lamp is bovenop een vierkante paal van drie meter hoog gemonteerd. Op deze paal zijn aan de zuid-, west- en oostkant stroken fotovoltaïsche zonnepanelen aangebracht die overdag een batterij opladen.

Elke paal is uitgerust met bewegingsmelders die een via een draadloos signaal een vijftal lampen voor de fietser aanstuurt zodat de weg voor deze fietser altijd 100 meter verlicht is. Na dit signaal blijven de lampen nog een tijdje branden. Zo rijdt de fietser altijd in een verlichte zone van ongeveer 200 meter die mee beweegt met zijn eigen snelheid. Deze draadloze aansturing werkt in beide richtingen. Lampen die aangaan als de fietser in aantocht is, ’t is helemaal nieuw.

Omdat de LED lampen niet nodeloos blijven branden leveren de batterijen voldoende energie om gedurende gans de nacht en ochtend het fietspad te verlichten op het moment dat er iemand gebruik van maakt. Schepen Luc Maes van openbare werken en leefmilieu, is zowat de promotor van deze manier van fietspadverlichting. Hij zei over het systeem: "De aankoopprijs is nauwelijks duurder dan traditionele straatverlichting terwijl er geen kosten zijn voor de bekabeling en de energiekosten nihil zijn. De dure elektriciteitsprijzen van de laatste jaren lieten de gemeentelijke energierekening vorig jaar oplopen tot 650.000 euro."

De schepen kan al zeggen dat de reacties bijna uitsluitend positief zijn. De verlichting is geplaatst op mooie vierkante aluminium palen van 3 meter hoogte. Hij getuigt: "De fietsers zijn positief zowel op het mooie uitzicht van de verlichting alsook over de lichtsterkte die zeer goed meevalt. De technologie van de LED lampen is zeer snel aan het evolueren. Deze verlichting op zonne-energie met draadloze communicatie tussen de lichtpunten is technisch het meest vernieuwend en bovendien bedrijfszeker omdat we als gemeente een totale garantie krijgen van 5 jaar. Enkel de batterijen zullen om de drie jaar aan vervanging toe zijn maar kosten slechts € 10 per stuk. De LED lampen hebben een levensduur van 50.000 branduren en zijn dus bijna onverslijtbaar omdat ze niet continu branden."

Tot op heden is dit systeem enkel uitgetest in kleine proefprojecten en op lage palen van 1 meter hoogte zodat de verlichting eerder een bakenverlichting is. De gemeente Beveren is de eerste gemeente in Vlaanderen die deze technologie toepast op een lang traject en hogere palen gebruikt. Hierdoor ontstaat veel meer een volwaardige fietsverlichting. (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

BEVEREN. Er wordt niet altijd bij stil gestaan maar in heel wat wijken waar achterliggende gronden zijn is er vaak een mogelijkheid om via een bijzonder plan, de bewoners een aparte ontsluiting te...

STEKENE. De Stekense gemeenteraad heeft de plaatsing van new-tech ledverlichting aan het nieuwe wandel- en fietspad aan het kerkhof van Klein-Sinaai goedgekeurd. De aankoop en plaatsen van de...

Het schuilhuisje in Melsele waar voor het eerst de weg van zonne-energie werd opgegaan om te zorgen voor verlichting in het huisje.BEVEREN. Schepen Luc Maes heeft als milieuschepen reeds een lange...

ANTWERPEN. Groene energie wint steeds meer terrein. In Beveren experimenteert het gemeentebestuur succesvol met verlichting van fietspaden en bushokjes door zonne-energie als energiebron. Nu laat...

BEVEREN. De gemeente Beveren kiest voor groene verlichting voor het nieuwe fietspad langs de spoorlijn Antwerpen-Gent tussen hotel Beveren en de grens met Sint-Niklaas. Niet dat de fietser in een...

BEVEREN. De gemeente Beveren beheert 43 schuilhuisjes voor busreizigers. Deze bushokjes zijn niet aangesloten op het elektriciteitsnet en worden niet verlicht. In tegenstelling tot de overige...