Van 90 km/u naar 70 km/u?

Volksvertegenwoordiger Peetersmans (burgemeester van Herselt) vindt dat door zijn voorstel een logisch snelheidsbeleid wordt gevormd en hij ziet het met een snelheid die in opgaande lijn gaat van 50km/u in de bebouwde kom, 70km/u op binnenwegen, 90km/u op de verbindings- en gewestwegen en 120km/u op autowegen.
Het aanpassen van de wegcode op die manier zal volgens hem ook voor eenvormigheid over heel het land zorgen. Heel wat verkeersborden zouden dan ook overbodig worden omdat de toegelaten snelheid ‘leesbaar’ is door de inrichting van de rijbaan, behoudens de uitzonderingen die lagere snelheidsbeperkingen doen gelden op basis van het verkeersbord C43. Een verbetering die bovendien kostenbesparend is.
Het komt er dus op neer dat enkel nog buiten de bebouwde kom op wegen met twee of meer rijstroken de 90 km/u haalbaar is. De reactie kwam er van Paul Vanhie, Kamerlid van LDD en die zat niet op dezelfde lijn als Peetermans.
-"Het is een onzinnig idee om overal buiten de bebouwde kom eenzijdig een snelheidslimiet van 70 km per uur in te voeren. Onderzoek heeft aangetoond dat snelheidsverlagingen die in de ogen van de weggebruiker niet logisch zijn, demotiverend en contraproductief werken. Ze zullen wellicht wel tot meer overtredingen en dus tot meer boetes leiden, wat ze bijna herleid tot een parafiscale maatregel. Maar door de frustratie van de automobilisten op te voeren, bereik je als overheid net het omgekeerde van een veiliger verkeer."
Volgens Vanhie leidt een lagere snelheid niet automatisch tot meer verkeersveiligheid. Hij bewijst dat door naar het Verenigd Koninkrijk te verwijzen, waar de toegelaten snelheid buiten de bebouwde zelfs nu nog 97 km per uur bedraagt.
"Het Verenigd Koninkrijk behoort samen met Zweden en Nederland tot de drie meest verkeersveilige landen van Europa. Het verlagen van de snelheid buiten de bebouwde kom biedt dus geen enkele garantie voor meer verkeersveiligheid. LDD pleit er dan ook voor om niet overhaast te werk te gaan, omdat de automobilistenverengingen aandringen op Europees overleg. De gemeenschappelijke snelheid zou daar eerder naar 80 km per uur evolueren, en zeker niet naar 70 km.", aldus Kamerlid Vanhie van LDD.
Ook de verkeersspecialist van Lijst De Decker, Moniek Denhaen gaat niet akkoord met het CD&V voorstel van Peetermans. De Vlaamse administratie maakt op dit ogenblik immers een inventaris op van alle verkeersborden en hun impact op de verkeersveiligheid.
Maniek Denhaen: "Laat ons minstens die resultaten afwachten, wij kunnen ze eind dit jaar verwachten. Dat is verstandiger dan zonder enig overleg en maatschappelijk draagvlak nieuwe verkeerslimieten op te leggen. Het effect van een nieuwe regel zou wel eens het omgekeerde kunnen zijn van wat wordt beoogd, en de verkeersveiligheid helemaal geen dienst kunnen bewijzen." (Rolf Duchamps)