Registreren van een alarmsysteem niet bij politie

ZWIJNDRECHT. Inwoners die een alarmsysteem hebben geplaatst moesten volgens een KB van 25 april 2007, de aangifte van dat systeem voortaan niet meer bij  de lokale politie doen doch moesten het melden op het 'meldpunt alarmsystemen'. Dat laat de politie van Zwijndrecht weten.

Dit centraal, digitaal meldpunt werd operationeel op 1 september 2009. De eigenaars werden hierbij verplicht om zich uiterlijk tegen 1 maart 2010 in regel te stellen. Het registreren van het alarm dient te gebeuren op de website police-on-web.be en dit aan de hand van authentificatie via. een elektronische identiteitskaart.

De FOD Binnenlandse Zaken schat dat in België een 100.000 á 150.000 alarmsystemen onder het toepassingsgebied van het KB vallen. Begin maart, bij het einde van de regularisatieperiode, bleek echter, dat slechts een 64.000 alarmen werden geregisteerd.

Vandaar dat bij KB van 15 februari 2010, de volgende zaken werden toegevoegd of gewijzigd aan het oorspronkelijke KB. De regularisatietermijn wordt verlengd tot 1 juli 2010 en de registratie op de website police-on-web.be, kan nu ook gebeuren d.m.v. een token, een kaart met persoonlijke codes. In Zwijndrecht kunnen eigenaars van alarmsystemen nog steeds terecht in hun plaatselijke bibliotheek voor registratie van hun systeem. De bibliotheek beschikt namelijk over internet en elektronische identiteitskaartlezers. (rd)