Baggerspecie via nieuwe transportbank naar de Argexputten
Omdat gekozen werd voor aanvoer per schip, de Schelde ligt vlakbij, moest een bijkomende transportband over de Kruibeeksesteenweg worden aangelegd voor de aanvoer van specie of bodem naar de site. Momenteel is er reeds een transportband voor de kleiwinning aanwezig die de uitgegraven klei van de groeve naar de fabriek van Argex transporteert. Deze blijft ook verder in gebruik. De nieuwe transportband zal in de andere richting lopen, vanaf het binnenschip naar de kleiputten.
Met deze bouw van de transportband is een investering gemoeid van 1,5 miljoen euro. Voor het opvullen van de kleiputten heeft Argex een contract afgesloten met Waterwegen en Zeekanaal. Het vullen van de kleigroeve zal in een eerste fase gespreid worden over 15 jaar. In totaal komt er 5 miljoen m3 baggerspecie in de kleiput. Voor de realisatie van de nabestemming volgens het structuurplan Kruibeke, KMO-zone, is een ruimtelijk uitvoeringsplan nodig. Het was zo dat bij de variant B met een KMO-zone in de gemeente Kruibeke en natuurinrichtingsplan enkel voor de gemeente Zwijndrecht, moest onderzocht worden hoe er een overgang en binding tussen beide gebieden kan tot stand komen en de natuurelementen toch tot in die zone kunnen doordringen bv. door hemelwater af te leiden naar het natuurgebied, door groenelementen. Daardoor kan een wederzijdse meerwaarde ontstaan. Er is wel nog wat discussie over die nabestemming van de site: KMO-zone of natuurgebied.
Het bedrijf Argex bevindt zich sinds 1966 net op de grens van de provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen. Er worden geëxpandeerde kleikorrels geproduceerd. Ze werden nationaal en internationaal bekend als drainagemateriaal voor bloem- en plantenbakken maar ook in de bouw hebben de Argexkorrels een belangrijke plaats veroverd. (Rolf Duchamps)