Actie ‘Don’t blow and drive’ tegen drugstoerisme

Image
De campagne 'Don't blow and drive' moet gebruikers van softdrugs attent maken op de gevaren van sturen onder invloed van cannabis.
REGIO. Dat de duizenden drugstoeristen die gaan coffeshoppen in Nederland voor overlast zorgen, is algemeen bekend. De Belgen en Fransen onder invloed zorgen voor verkeersonveiligheid in Zeeland, Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Om dit drugstoerisme een halt toe te roepen, gaan België en Nederland samenwerken in de campagne 'Don’t blow and drive'.

Het waren vooral de burgemeesters van de grensgemeenten die aan de alarmbel trokken. Onder impuls van Oost-Vlaams gouverneur André Denys startten het Euregionaal Veiligheidsoverleg Scheldemond en de Euregio Scheldemond een project dat de verkeersveiligheid moet vergroten. Met 6300 verkeersslachtoffers door rijden onder invloed van drugs is zo’n project meer dan nodig. Het project bestaat enerzijds uit de sensibiliseringscampagne  'Don’t blow and drive' die de coffeeshopbezoekers wijst op de risico’s van de invloed van canabis op autorijden en anders zullen de Belgische en Nederlandse politie intensiever controleren op het rijden onder invloed van cannabis.

droedels

De campagne 'Don’t blow and drive' bestaat uit Nederlandstalige en Franstalige folders, een tweetalige interactieve website en ondersteunend materiaal in de coffeeshops. De boodschap is eenvoudig: bestuur geen voertuig als je cannabis hebt gebruikt. Omdat coffeeshoppers meestal in groep afzakken naar Nederland is het een koud kunstje om vooraf af te spreken wie er terugrijdt. Om de boodschap te verspreiden worden 'droedels' ingezet. Dit zijn grappige tekeningetjes die coffeeshopbezoekers zelf kunnen maken terwijl zij wachten en die de boodschap 'Don't Blow And Drive' ondersteunen. Coffeeshopbezoekers kunnen hun eigen droedels uploaden op de website of ter plaatse tekenen en inleveren. Uit de inzendingen wordt regelmatig een nieuw campagnebeeld geselecteerd. (mb)