Raadslid wil meer promotie voor fiets-en wandeltoerisme

BEVEREN. Gemeenteraadslid Johan Smet uit Vrasene gaat op de gemeenteraad van dinsdag 31 maart aandringen op initiatieven om het fiets- en wandeltoerisme meer te stimuleren. "Een belangrijke toeristische troef in onze gemeente is de uitbouw van fiets- en wandelroutes. In de loop der jaren werden er door de dienst toerisme ter zake goede inspanningen gedaan. Verschillende gemeentelijke fietsroutes werden uitgetekend en bewegwijzerd zoals het Beverlandpad, de Aardbeienroute enz."

Daarnaast bestaan er ook gemeentegrensoverschrijdende fietsroutes zoals bijvoorbeeld de Tibeertroute. Een opmerkelijk  privaatinitiatief is de lange afstandsfietsroute LF51-511( verbinding Antwerpen -De Panne) en de Grote wandelroute 5A noord(verbinding Antwerpen- Oostende), ontwikkeld en bewegwijzerd door de 'Grote Routepaden' vzw. Beide routes passeren  over het grondgebied van Beveren. Als apotheose werd het fietsnetwerk met zijn knooppunten ook in het Waasland geïntroduceerd. Meer en meer lijkt deze laatste ontwikkeling het te halen op de andere.
Men kan vaststellen dat waar het fietsnetwerk het licht zag , de plaatselijke fietsroutes niet meer worden onderhouden. Voorbeelden in andere regio’s zijn daar getuige van.

Worden in onze gemeente de bewegwijzering van plaatselijke fiets- en wandelroutes voor het seizoen adequaat nagekeken? Is er overleg met de naburige gemeenten ivm met de bewegwijzering van de gemeentegrensoverschrijdende fiets- en wandelroutes?
Kan de gemeente initiatieven nemen om alle actoren in het veld te verzamelen ten einde een doordacht fiets- en wandeltoerisme uit te tekenen? Nu lijkt het mij dat de verschillende initiatiefnemers naast elkaar in plaats van met elkaar werken.

Het is bekend dat het fiets- en wandeltoerisme een duidelijke meerwaarde is voor de horeca,wel te verstaan wanneer de fiets- of wandelroutes langs de bestaande zaken worden geleid. Daarom is het jammer dat bij de medewerking aan de uittekening van het knooppuntennetwerk de Gaverlandkapel niet wordt aangedaan. Dit euvel kan opgelost worden door tussen knooppunt 8 en 10 een bewegwijzering te voorzien naar Gaverland. Kortom kan de gemeente de motor zijn om creatief om te springen met de bestaande routes ten einde deze op elkaar af te stemmen?  Bijvoorbeeld door het plaatsen van wandel- en fietsbomen (richtingaanwijzers bestaande uit duurzaam hout).

Kan het bestuur initiatieven nemen tot het uitrusten van de verschillende fiets- en wandelroutes? Ik denk hierbij aan banken,tafels en dito vuilbakjes op weloverwogen plaatsen. Uitrustpunten kunnen misschien de aanzet zijn tot het verfraaien van dorpskernen en het ontwerpen van landschapselementen. Dit komt ten goede aan zowel de fietser en wandelaar als aan de plaatselijke bevolking. (rd)