Nieuw muziekprogramma op S-Televisie is Wase productie
De uit Zwijndrecht afkomstige Sammy Van den Bergh vestigde zich nu op het Beverse Zillebeek van waaruit hij de VDV Entertainment Group leidt. Alle suggesties, contacten van uit diverse platenfirma’s, managers en/of artiesten, worden door hem verwerkt.
Sammy was zelf al geruime tijd bezig met het zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor de Belgische artiesten en met ‘Muziektoppers’ kan hij eindelijk iets ondernemen op televisie. De Vlaamse artiesten zat zeker in neen weinig rooskleurige periode en een nieuwe stimulans was welkom. Zo heeft VDN Entertainment nu een belangrijke overeenkomst met S-Televisie waarbij door Muziektoppers om de veertien dagen een 35 minuten durend programma wordt aangeboden door een zestal gevestigde artiesten maar waarin ook tijd is voorzien om nieuw talent te ontdekken of om hen een kans te geven.
Het programma zal in de periode 18 maal worden herhaald en zelfs ’s nachts zal er naar kunnen gekeken worden. We kunnen wel zeggen dat Telenet het goed heeft bekeken want het is enkele digiaal bij hen te bekijken en we zijn er rotsvast van overtuigd dat 'Muziek Toppers' een hit wordt.
Het plan van Sammy was goed. Het werd nog wat bijgewerkt en zo kwam Muziektoppers klaar. Eigenlijk ging het allemaal heel snel. Het is een maand of zeven geleden dat Sammy Van den Bergh zijn scenario indiende. Hij schreef het echter al een jaar of twee, drie geleden toen de muziekbusiness wat in elkaar begon te storten. Het lag dus eigenlijk te wachten op het goede moment. "Ik heb het altijd laten liggen omdat ik dacht: vroeg of laat komt er wel eens iets om er wat mee te doen; En ik denk dat dit nu toch wel het unieke platform is om zowel voor ons als voor de artiesten, iets te kunnen opzetten", aldus Sammy.
Tegenhanger van Tien om te Zien?
De opnames starten op 8 april in de Kokorico en in mei zullen de uitzendingen van start gaan, telkens de 2de en 4de week van de maand. Op welke dag kon Sammy nog niet juist zeggen. Alles zal tijdig worden aangekondigd. Wat hij wel al weet is dus dat het 18 keer voorbij zal komen, zowat op het stramien van de regionale zenders. Dat is dus 19 keer 35 minuten wat dus voor de Belgische artiesten, volgens Sammy, een fantastisch platform is. En om de veertien dagen een uitzending maakt dat Muziektoppers toch 36 keer per maand op antenne zal gaan. "Dat is voor een nieuw muziekprogramma toch niet niks", aldus Sammy, "Het zal ook op alle mogelijke uren voorbij komen. Zowel ’s nachts, ’s morgens als ’s middags. Dat moet nog wel worden geprogrammeerd."
Wat en wie aan bod zal komen is tamelijk breed bekeken. Alles wat Belgisch betreft zal een kans krijgen. Dus niet alleen Vlaams ook Franstalig werk wat voor Muziektoppers een meerwaarde is t.o.v. TOTZ . Een succes uit Wallonië zal dus ook de kans krijgen bij VDB Entertainment Group. "Als het maar Belgisch is en dat kan Frans, Duits of Engels zijn. Er komt wel per uitzending een internationale gast en dat vanaf de 3de aflevering denk ik. Ook goede instrumentale producten zullen de kans krijgen."
Sammy van den Berg noemt dat een toffe springplank voor de nieuwkomers die bij Radio 2 of op ,televisie helemaal geen kans krijgen.
'Tip van de week' is er ook nog. Bij VDB Entertainment is er een bijzondere commissie die zal oordelen wie er in aanmerking komt voor de 'Tip van de Week'. Wiet Van Broekhoven, niet onbekend in de radio-en televisiewereld, zal mee de programmatie doen.
'Op de bank met' is nog een ander item in de uitzending. Eén van de bvekende artiesten wodt uitgenodigd voor een gesprek dat kan gaan rond een belangrijk optreden, een nieuw album e.d. maar altijd met de nadruk op exclusief. Het is een afzonderlijk onderdeel van Muziektoppers dat als ‘verrassend’ wordt omschreven en zal gepresenteerd worden door vrouwelijk schoon.
De presentator van 'Muziektoppers' wordt Christoph Stienlet, bekend geworden door Bartje van 'Schuif Af'. "Ik kende hem al lang want naast ‘Bartje’ was hij ook een sterk en goed presentator. Op een gegeven momentwas ik dus op zoek naar iemand met een klassevolle uitstraling en toen kwam ik bij Christophe terecht. Hij was er meteen voor te vinden. Ik had hem al een paar keer bezig gezien wist dat hij de capaciteit had om zo’n programma te presenteren. Hij is een vlotte jongen en zal voor ‘Muziektoppers’ heel stijlvol worden gekleed." Kapsel & make-up worden verzorgd door het Team van De Cliént, bekend van de kapsalons met faam.
Sammy Van den Bergh doet zelf de volledige productie: alles plannen en achter de schermen alles mee coördineren en regelen, de sponsors rond het programma zetten en alles wat commercieel is. Al bij al wordt 'Muziektoppers'gedraaid met een team van 20 tot 30 mensen. De Kokorico is de meest hightech disco in Vlaanderen met heel wat mogelijkheden. Maar voor de zomermaanden zal de ploeg zich stationeren in een heel tof pretpark waarvan Sammy verkoos de naam nog niet bekend te maken. Er zullen daar 4 uitzendingen worden opgenomen in juni en juli.
opnames bijwonen
Voor Sammy Berghmans alias Sammy Van den Bergh is dit nieuwe avontuur nog verrassend gekomen want hij had al aan afbouwen gedacht. Reeds een jaar of acht geleden was hij gestopt met zingen maar deed dan toch nog een paar producties. Kijkend naar de gezondheid en zijn gezin, dacht hij toch aan stoppen. Maar nu 'Muziektoppers' in zijn handen viel, met een televisieprogramma van formaat, koos hij daar toch voor. Een unieke kans.
"We maken er nu het beste van. Er staat een leuk team rond. Ik had het zeker niet meer verwacht. Het geeft ons toch de kans iets te doen voor de Vlaamse zangers. Ik deed zelf management voor artiesten en het was moeilijk om hen nog te plaatsen voor radio of televisie. Ik wilde er iets aandoen maar wie was ik tegenover die ‘grote garnalen’? Maar nu heb ik toch ‘Muziektoppers’ dat volledig van VDB-Entertainment Group is. We zullen onder die naam ook dvd’s en cd’s uitbrengen en zelfs een roadshow met optredens." (Rolf Duchamps)