Veiligheid aan tramterminus zal grondig aangepakt worden

Image
Het terrein van de tramterminus is vaak verlaten en er is ook geen sociale controle.
MELSELE. Wat in Melsele aan de park & ride en op de parking van de tramterminus gebeurt, doet de criminaliteitcijfers van Beveren stijgen. Daar worden regelmatig auto’s en fietsen gestolen, zelfs op klaarlichte dag.In 2006 waren er meer dan 21 in Beveren geregistreerde autodiefstallen en een 57 fietsdiefstallen. Ook diefstallen uit auto’s en gevallen van vandalisme komen daar regelmatig voor.

De gemeente Beveren heeft er al heel wat inspanningen geleverd om de criminaliteit in te dijken. Er zijn extra patrouilles van de politie en op regelmatige tijdstippen komt een private bewakingsdienst langs voor controles. Maar dat is verre van onvoldoende en de boeven zien ook wel wanneer de patrouille of de veiligheidsagenten er aan komen. Er is ruimte genoeg om uit zicht te verdwijnen. Er is dus geen pakkans en bovendien is er ook geen sociale controle. Wie van de tram of bus komt vertrekt daar, en alles ligt er weel stil en verlaten bij. De ruime parking leent zich dan perfect om aan sociale controle te ontsnappen.
 
Daarom dat de gemeente Beveren zowat wordt gedwongen om er camerabewaking aan te brengen. Er wordt reeds twee jaar vrij doeltreffend met een camerabewakingssysteem  gewerkt. En dat wil men nu uitbreiden naar de tramterminus. Ook de klanten én werknemers van De Lijn kunnen dan mee genieten van de verhoogde veiligheid. Eventuele agressors bijvoorbeeld kunnen dan herkend worden op de beelden die steeds bij de politie voor een periode zullen worden bijgehouden.

Image
De ruime parking aan de tramterminus waar al heel wat auto’s gestolen zijn of waarin werd ingebroken.

Maar omdat De Lijn eigenaar is van het terrein, kan de gemeente niet anders dan die te betrekken in de onderhandelingen inzake camerabewaking.  Ze moet mee aan tafel moeten gaan zitten om investeringen in camera’s en een bewaakte en beveiligde fietsenstalling te bespreken en mogelijk te maken.

Uit de contacten met De Lijn, blijkt dat ze bereid zijn om het voorstel van Beveren te bekijken en ze staan ook open voor een bijeenkomst. De Beverse burgemeester zelf heeft via het kabinet van minister Van Brempt de nodige inspanningen gedaan om het dossier op de agenda te krijgen en te houden.
Aanvankelijk dacht men bij De Lijn dat zij volledig zouden moeten opdraaien voor de controle en met het beheer van de beelden en dat met een eigen controlekamer en ook dan nog eens zelf eigen veiligheidsmensen moesten inzetten. Maar zo zagen ze het in Beveren niet want bewaking van de omgeving ‘tramterminus’ kon worden aangesloten op het Beverse systeem dat al in werking is. Dat was voor De Lijn een punt om de medewerking aan het project positief te bekijken.

Image
De Melseelse tramterminus is een belangrijke afspraakplaats met tram 3 naar Antwerpen te rijden. We mogen stellen dat ook heel wat reizigers opstappen die van ver buiten de regio komen.
In de onderhandelingen met De Lijn moet ook de bestemming van het dienstgebouw besproken worden. De Dienst Economische Zaken kan hen misschien bijstaan, zo denken ze in Beveren, en dat in het vinden van een valabele partner voor de uitbating van het gebouw. De sociale controle zou hierdoor ook toenemen.

Het spreekt ook wel vanzelf dat de kostenverdeling ook een struikelblok kan zijn van het hele project. Bij dier kosten moet er wel wat in de balans worden gelegd. Er is zo het toezicht op site die nu gebeurt door extra politiepatrouilles en een privé-firma. De controlekamer en het personeel kan vanuit het politiekantoor van Beveren gebeuren. De camera zelf wordt geraamd op 5.000 euro maar dan zijn er ook nog de installatiekosten.

Image
Aan de tramterminus bevindt zich ook nog een dienstgebouw. Er zal bekeken worden welke bestemming er aan kan gegeven worden. Het zou in ieder geval wel voor meer sociale controle kunnen zorgen
Wat ook een belangrijk gegeven wordt bij de realisatie is de verbinding van de camera aan de tramterminus naar de controlekamer en netwerk bij de politie. Dat kan draadloos gebeuren of via ADSL/SDSL dat abonnementskosten voor de huur van de lijnen zal meebrengen. Er zijn graafwerken nodig en er moet een grote afstand worden overbrugd.
Draadloos zo een éénmalige kost betekenen maar toch lijkt dit een illusie te zijn omdat deze systemen na een jaar of vijf al aan vervanging toe zijn. Er zijn ook nog steeds ‘nodes’ als tussenstation nodig. Ook WiMax biedt nog geen oplossing voor storende factoren zoals mist.

De Lijn stemde al informeel toe om de kosten voor de camera’s zelf op zich te nemen. Dit lijkt voor Beveren wel een serieuze tegemoetkoming, maar de kosten om de verbinding met de controlekamer te realiseren én in stand te houden mogen zeker niet onderschat worden.  Hoe dan ook, een zekere participatie van De Lijn zou toch wenselijk zijn. Daarmee zal ook naar de onderhandelingen worden gegaan over de verdeling van de kosten.
Er moet dus nagedacht worden over een constructie waarbij De Lijn het hele project betaalt en de gemeente Beveren hen vervolgens een toelage toekent, eventueel jaarlijks.

Hoe alles ook wordt gerealiseerd, er mag nooit uit het oog worden verloren waarom dit project nodig is: het terugdringen van de criminaliteitscijfers en het verhogen van het veiligheidsgevoel aan de tramterminus in Melsele. (Rolf Duchamps)

 

Lees ook:

Fietsenstallingen moeten beter beveiligd worden.BEVEREN. Omdat camerabewakingssystemen een preventief afschrikeffect hebben en de identificatie achteraf vergemakkelijken, wil de gemeente er meer...

BEVEREN. Raadslid Nico Lauwaert (VL.B.) stelde een bijzondere hiaat vast in het benaderen van de verwerking van de veiligheidscamera’s in de gemeente. Waar de camera’s staan is het...

KIELDRECHT. Toen de leden van het Sint-Gregoriuskoor hun jaarvergadering hielden in hun repetitielokaal in school De Droomwolk, stelden zij vast dat enkele rauwe eieren waren stuk gegooid in de...

KALLO/ZWIJNDRECHT. De afsluiting rond de natuurgebieden Groot Rietveld op de grens tussen de Beverse deelgemeenten Melsele en Kallo en de aangrenzende Vlakte van Zwijndrecht werd onlangs op 84...

ZWIJNDRECHT. Het CD&V-raadslid Bruno Bijl heeft in de gemeenteraad gewezen op het hoog aantal fietsdiefstallen in de gemeente. Hij stelde ook een paar maatregelen naar voor die positief werden...

ZWIJNDRECHT. Op de muren aan het Administratief Centrum aan het Binnenplein, werden in zwarte verf spreuken gespoten die waarschijnlijk vanuit een kritische hoek komen, gericht op het Zwijndrechtse...