Veiligheid aan tramterminus zal grondig aangepakt worden
De gemeente Beveren heeft er al heel wat inspanningen geleverd om de criminaliteit in te dijken. Er zijn extra patrouilles van de politie en op regelmatige tijdstippen komt een private bewakingsdienst langs voor controles. Maar dat is verre van onvoldoende en de boeven zien ook wel wanneer de patrouille of de veiligheidsagenten er aan komen. Er is ruimte genoeg om uit zicht te verdwijnen. Er is dus geen pakkans en bovendien is er ook geen sociale controle. Wie van de tram of bus komt vertrekt daar, en alles ligt er weel stil en verlaten bij. De ruime parking leent zich dan perfect om aan sociale controle te ontsnappen.
Daarom dat de gemeente Beveren zowat wordt gedwongen om er camerabewaking aan te brengen. Er wordt reeds twee jaar vrij doeltreffend met een camerabewakingssysteem gewerkt. En dat wil men nu uitbreiden naar de tramterminus. Ook de klanten én werknemers van De Lijn kunnen dan mee genieten van de verhoogde veiligheid. Eventuele agressors bijvoorbeeld kunnen dan herkend worden op de beelden die steeds bij de politie voor een periode zullen worden bijgehouden.
Maar omdat De Lijn eigenaar is van het terrein, kan de gemeente niet anders dan die te betrekken in de onderhandelingen inzake camerabewaking. Ze moet mee aan tafel moeten gaan zitten om investeringen in camera’s en een bewaakte en beveiligde fietsenstalling te bespreken en mogelijk te maken.
Uit de contacten met De Lijn, blijkt dat ze bereid zijn om het voorstel van Beveren te bekijken en ze staan ook open voor een bijeenkomst. De Beverse burgemeester zelf heeft via het kabinet van minister Van Brempt de nodige inspanningen gedaan om het dossier op de agenda te krijgen en te houden.
Aanvankelijk dacht men bij De Lijn dat zij volledig zouden moeten opdraaien voor de controle en met het beheer van de beelden en dat met een eigen controlekamer en ook dan nog eens zelf eigen veiligheidsmensen moesten inzetten. Maar zo zagen ze het in Beveren niet want bewaking van de omgeving ‘tramterminus’ kon worden aangesloten op het Beverse systeem dat al in werking is. Dat was voor De Lijn een punt om de medewerking aan het project positief te bekijken.
Het spreekt ook wel vanzelf dat de kostenverdeling ook een struikelblok kan zijn van het hele project. Bij dier kosten moet er wel wat in de balans worden gelegd. Er is zo het toezicht op site die nu gebeurt door extra politiepatrouilles en een privé-firma. De controlekamer en het personeel kan vanuit het politiekantoor van Beveren gebeuren. De camera zelf wordt geraamd op 5.000 euro maar dan zijn er ook nog de installatiekosten.
Draadloos zo een éénmalige kost betekenen maar toch lijkt dit een illusie te zijn omdat deze systemen na een jaar of vijf al aan vervanging toe zijn. Er zijn ook nog steeds ‘nodes’ als tussenstation nodig. Ook WiMax biedt nog geen oplossing voor storende factoren zoals mist.
De Lijn stemde al informeel toe om de kosten voor de camera’s zelf op zich te nemen. Dit lijkt voor Beveren wel een serieuze tegemoetkoming, maar de kosten om de verbinding met de controlekamer te realiseren én in stand te houden mogen zeker niet onderschat worden. Hoe dan ook, een zekere participatie van De Lijn zou toch wenselijk zijn. Daarmee zal ook naar de onderhandelingen worden gegaan over de verdeling van de kosten.
Er moet dus nagedacht worden over een constructie waarbij De Lijn het hele project betaalt en de gemeente Beveren hen vervolgens een toelage toekent, eventueel jaarlijks.
Hoe alles ook wordt gerealiseerd, er mag nooit uit het oog worden verloren waarom dit project nodig is: het terugdringen van de criminaliteitscijfers en het verhogen van het veiligheidsgevoel aan de tramterminus in Melsele. (Rolf Duchamps)