LDD wil dossier N41 opnieuw op tafel

SINT-NIKLAAS. De uitbreiding van de Waaslandhaven en de daarbij gepaarde gaande verkeersproblematiek blijft een heet hangijzer. Het hoeft eigenlijk niet meer worden gezegd dat onze streek bij momenten kreunt onder de files op de E17, E34 en delen van de N70. En dan draait het Deurganckdok nog niet eens op volle capaciteit. Het uitdokteren van alternatieven blijkt niet zo eenvoudig. Lijst Dedecker Sint-Niklaas wil het dossier van de verbindingsweg N41 opnieuw op tafel.

De partij haalt mobiliteit, economie en milieu aan om het onderwerp in de aandacht te houden. Wat betreft mobiliteit hekelt Paul Schietekat de tolheffing van de Liefkenshoektunnel: "Op geregelde tijdstippen staan er kilometers file op zowel de E34 als de E17, richting Antwerpen en ook soms richting Gent. Een alternatieve route als die van de R2 richting Liefkenshoek is zelfs dan nog niet de preferabele route van menig transporteur, omwille van de hoge tolheffing. Laat ons het onderzoek koppelen aan een praktische oefening en de Liefkenshoektunnel voor 6 maand tolvrij maken Het plan rond de Oosterweelverbinding heeft weinig om het lijf als men de omsluitingen voor de Waaslandhaven opzij legt. Wij mogen ons ook niet vergalopperen aan tolheffingen, als er in de toekomst een kilometerheffing zou komen. Een tijdelijke stopzetting kan de gewenning ten goede komen maar de twee samen is ridicuul."

Schietekat vreest ook dat de huidige wegeninfrastructuur en het openbaar vervoer niet voldoende zijn om de toename van het verkeer op te vangen: "Zoals in menig industriegebied, moeten wij zeker niet rekenen op een degelijke infrastructuur of verbindingen met het openbaar vervoer." Meer zelfs, volgens de politicus bevatten onze wegen te veel obstakels die slecht zijn voor het milieu: "Vlotte verbindingswegen zijn veel gunstiger voor het milieu dan al die hindernissen en trechters die we de laatste decennia hebben zien opduiken. Elke verkeershindernis op gelijk welke manier is nefast voor het milieu, zelfs ronde punten."

Voor Paul Schietekat zijn de realisaties van de verbindingswegen een noodzakelijk kwaad om de leefbaarheid in het Waasland te blijven garanderen. Hij wil de dossiers over de doortrekken van de N41 en het tracé van de R2, die de Liefkenshoektunnel verbindt met de E17, opnieuw op de politieke agenda plaatsen. (mb)

 

 

Lees ook:

SINT-NIKLAAS. De lokale afdeling van LDD Sint-Niklaas zal nog voor het eind van de zomer de omwonenden van de nieuwe ringweg informeren over haar actieplan en uitnodigen voor een infomeeting....

SINT-NIKLAAS. Tussen 16 juni en 15 september mogen nachtwinkels in Sint-Niklaas tussen 21 uur en 8 uur geen alcoholische dranken verkopen. Dat besliste de gemeenteraad op 20 mei. Het verbod is niet...

KEMZEKE/WAASLAND. In Kemzeke heeft Groen! een standpunt over het doortrekken van de N41 naar het noorden verzilverd want een studie geeft de partij nu gelijk. In Kemzeke was Groen! bijeen met Vlaams...

TIELRODE. Als het gemeentebestuur geen oplossing vindt voor de verkeersproblemen in de Hogenakkerstraat, dreigt buurtbewoner Jan Praet ermee een klacht in te dienen bij andere instanties. De smalle,...

TIELRODE. De omleidingen voor de herstellingswerken aan de N41, de verbindingsweg tussen Dendermonde en  St-Niklaas, zorgen voor wrevel bij de bewoners. De omleiding gaat via de Legen Heirweg...

ELVERSELE. Op maandag 1 oktober starten op de Nieuwe Steenweg (N41) in Elversele structurele herstellingswerken. De werken nemen 40 werkdagen in beslag. Er wordt enkel een wegomlegging voorzien voor...