Nieuw app om hulpdiensten te bereiken

REGIO. Ook de hulpdiensten gaan met hun tijd mee.  Naast het noodnummer 112 er is nu ook de app '112 BE' een van de mogelijkheden om de noodcentrales te contacteren als je dringend hulp nodig hebt. Wacht echter niet om de app te installeren totdat je in nood zit want na het downloaden is registratie nodig. 

Vanaf nu is er de app '112 BE' om de hulpdiensten te contacteren in België. De app heeft als voordeel dat noodnummers onthouden niet meer hoeft. Dankzij de geolocatie van de smartphone stuurt de app na contactname met de noodcentrale elke 30 seconden een update van de positie van de beller. Als die niet meer reageert, laten de hulpdiensten de telefoon rinkelen zodat de hulpdiensten de persoon in nood makkelijker kunnen terugvinden en helpen. Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen in de app aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen via berichten met de noodcentrale communiceren. 

Met de app is het ook mogelijk om medische info doorgeven, zoals hartproblemen, allergieën (aan medicatie), epilepsie, diabetes… De operator heeft deze informatie nog voordat je iets gezegd hebt en kan dit doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen.

Let wel, wacht niet met de app te installeren totdat je in nood zit, want na installatie volgt nog een registratieprocedure met een aantal korte vragen. De app '112 BE' werkt enkel in België. (mb)

info: 112.be/nl/app
Download de app: iTunes Google Play

 

Lees ook:

BinckBank Tour 2019 start in Beveren

BEVEREN.De BinckBank Tour 2019 start op maandag 12 augustus in Beveren.  De enige meerdaagse UCI WorldTour wedstrijd in de Lage Landen is aan de 15e editie toe en geldt als de ronde bij uitstek voor...

Nummer 1722 geactiveerd

REGIO. Omdat het KMI een waarschuwing heeft uitgestuurd, heeft de FOD Binnenlandse zaken  het noodnummer 1722 preventief geactiveerd.  Het activeren van het nummer houdt geen waardeoordeel in m.b.t....

Noodcentrales 112 zoeken hulp van burgers

REGIO. Op 10 december houdt de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken zijn eerste stakeholderparticipatiemoment, waarin het zal proberen bepalen wanneer iets echt dringend is en wanneer niet....